Friday, November 20, 2009

Khutbah Aidiladha 1430H

" ARchiteCTURE for LIFE "
"TAUHID ASAS PERJUANGAN"
Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS)

Muslimin muslimat yang dirahmati Allah,

Marilah kita tingkatkan ketakwaan kita kepada Allah SWT. dengan bersungguh-sungguh melaksanakan segala suruhan-Nya dan meninggalkan segala larangan-Nya dan tidak mati melainkan dalam Islam .

Muslimin muslimat yang dimuliakan,

Iduladha adalah suatu bentuk ibadah yang murni yang dilakukan sebagai pengabdian diri kepada Allah SWT. Kerana itu Iduladha mestilah disambut selaras dengan kaifiat syarak, iaitu dengan solat sunat Iduladha, bertakbir, bertahmid, bertasbih, bertahlil dan menyembelih binatang korban sebagai lambang pengabdian setulusnya kepada Allah dan suatu pernyataan tanda kesyukuran yang setinggi-tingginya kepada Allah SWT.

Iduladha bukan suatu perayaan budaya yang disambut dengan pesta hiburan, Iduladha tidak wajar disambut dengan cara dan amalan yang bertentangan dengan kehendak syarak atau dengan hiburan yang melalaikan, dengan minuman yang memabukkan atau dengan tarian yang memberahikan. Amalan seperti itu hanya akan mencemarkan kesucian Iduladha, sekaligus mencabul kemurnian agama Islam itu sendiri.

Muslimin muslimat yang dirahmati Allah,

Pada saat ini, jutaan umat Islam sedang bergerak menuju Muzdalifah meninggalkan padang ‘Arafah kemudian mereka akan terus bergerak menuju Mina untuk melontar jamrah di sana. Selepas itu mereka akan bergerak ke Mekah mengerjakan tawaf Ifadhah dan sa'i haji. Setelah bertahallul, maka sempurnalah ibadah haji mereka. Kita mendoakan semoga mereka dapat menunaikannya dengan sempurna dan mendapat pahala haji yang mabrur, pulang dengan iman yang mantap dan ketakwaan yang tinggi .

Sesungguhnya Iduladha mengingatkan kita kepada Saiyidina Omar bin Al-Khattab yang memberikan ucapan beliau ;

"Sesungguhnya Al-Quran diturunkan pada bulan Ramadhan, lalu ia disambut dengan Idulfitri. Manakala hari penurunan terakhir Al-Quran pula ialah pada bulan Zulhijjah ketika Rasulullah s.a.w. menunaikan ibadah haji yang terakhir ( Haji Wada' ), maka ia disambut dengan Iduladha" .

Maka jelaslah Iduladha adalah hari merayakan kesyumulan Islam sebagai satu-satunya cara hidup yang lengkap dan sempurna, yang mengatur, menyusun segala aspek kehidupan manusia, akidah, syariat, siasah (politik), ekonomi, pendidikan, kemasyarakatan, perundangan, akhlak dan sebagainya. Firman Allah SWT. dalam surah Al-Maidah ayat 3:

"Hari ini Aku sempurnakan bagi kamu agama kamu (cara hidup) dan Aku cukupkan nikmat-Ku ke atas kamu dan Aku hanya redha dengan Islam itu sahaja satu-satunya agama (yang menjadi cara hidup) kamu" .

Muslimin muslimat yang dirahmati Allah,

Iduladha mendidik serta membentuk sikap dan syakhsiah umat Islam melalui perisytiharan kalimah tauhid yang diucapkan:

"Tidak ada Tuhan yang disembah melainkan Allah dan kami tidak mengabdikan diri melainkan hanya kepada-Nya, dengan ketaatan setulus hati Walau pun dibenci oleh orang-orang kafir".

Kalimah tersebut merupakan pernyataan sikap umat Islam untuk menyucikan akidahnya agar bersih dan patuh hanya kepada Allah yang Maha Esa. Ini membawa maksud hanya hukum-hakam-Nya yang wajar didaulatkan dan hanya sistem yang datang dari-Nya sahaja yang mesti dihayati dan disanjung tinggi. Sekaligus kalimah tauhid yang diakhiri dengan kalimah :

Merupakan penegasan Allah kepada hamba-Nya supaya melaksanakan hukum Allah tanpa peduli sama ada orang lain bersetuju atau tidak. Kerana kalimah tauhid itu sebenarnya menjadi prinsip yang mesti diperjuangkan, selaras dengan ikrar kita pada setiap takbir yang kita laungkan pada hari ini dan berterusan hinggalah hari ketiga tasyrik secara terus menerus sepanjang waktu.

Malangnya, walaupun ikrar dikumandangkan selama empat hari empat malam melalui takbir mursal dan takbir muqayyad, tetapi di waktu yang sama masih ada segelintir umat Islam tidak yakin untuk melaksanakan Islam dan masih ragu untuk hidup dengan melaksanakan Sistem Islam yang syumul, kerana takut tidak dipersetujui oIeh orang-orang kafir, takut akan berlakunnya huru-hara, lalu menjadikannya alasan paling baik untuk tidak melaksanakan tuntutan Islam. Pendirian dan keyakinan seperti ini mestilah dibuang jauh, yakinlah!, Islam adalah satu-satunya cara hidup yang amat sempurna dan diredhai Allah SWT.

Muslimin muslimat yang dirahmati Allah,

Iduladha juga disebut sebagai Hari Raya Korban, ianya mengingatkan kita dengan sejarah korban yang paling agung. Kisah penyerahan dan kepatuhan yang paling ikhlas kepada Allah SWT. yang dilakukan oIeh nabi Ibrahim bersama anaknya nabi Ismail ‘alaihimas-salam, menjadi contoh keluarga mithali yang tahan uji, pejuang yang sanggup berkorban, sedia meninggalkan kampung halaman dan rela kehilangan segala yang disayangi demi mematuhi perintah Allah SWT.

Pengorbanan nabi Ibrahim bersama anaknya nabi Ismail mengajar umat Islam semangat rela berkorban untuk menjunjung perintah Allah, terutama pada saat umat Islam diserang wabak penyakit "Hubbud-Dunia" iaitu terlalu sayangkan dunia, tamak kepada harta dan terlalu takut hilang sokongan, sehingga ada di antara umat Islam yang sanggup meninggalkan Tuntutan Hukum-hakam Agama dan berjuang mempertahankan maksiat, kemungkaran dan larangan agama semata-mata untuk memuaskan nafsu. akhirnya tanpa disedari mereka diserang oIeh penyakit "Karahiyatul-Maut iaitu terlalu takut kepada mati" atau tidak berani menyatakan kebenaran, tidak sanggup mempertahankan prinsip dan kesucian agama serta hukum-hakamnya, akibatnya berlakulah perebutan pangkat dan kuasa, tindas-menindas, tekan-menekan, pilih kasih dan sebagainya.

Muslimin muslimat yang dirahmati Allah,

Sebagai umat Islam yang benar-benar dapat memahami dan ingin menghayati pengajaran korban nabi Ibrahim bersama anaknya nabi Ismail itu, maka Hari Raya korban kali ini, kita sama-sama sanggup mengorbankan binatang korban. Dalam masa yang sama sanggupkah kita mengorbankan sifat ‘asobiyah, nafsu buruk, kejahatan yang ada dalam hati kita?. Sanggupkah kita korbankan sifat hasad, memfitnah, menzalimi, menghalang orang membuat kebajikan, menjatuhkan antara satu sama lain dan pelanggaran hukum Allah dengan membiarkannya berlaku di hadapan mata kita?. Biarlah amalan-amalan dan sikap buruk seperti itu kita hapuskan dengan laungan takbir ‘Iduladha dan sembelihan korban pada hari ini.

Kalimah Tauhid:

Menyeru kita umat Islam, atas dasar tauhid kita mesti bersatu, atas dasar tauhid kita berjanji. Atas dasar tauhid juga kita mencapai kemenangan, atas dasar tauhid kita mendokong perjuangan di jalan Allah dan atas dasar tauhid jugalah kita berjuang menghancurkan segala bentuk ‘Asobiyah Jahilliyah (Fahaman kebangsaanaan yang sempit). Adapun kemenangan, perjuangan, perjanjian , pengorbanan yang tidak ikhlas dan tidak berpaksi kepada kalimah tauhid mestilah dibuang kerana semuanya itu merupakan penyakit "Hubbud-Dunia" (cintakan dunia) dan Karohiyatul-Maut (bencikan kematian) yang merosakkan amalan dan kesucian Islam.

Muslimin muslimat yang dirahmati Allah,

Iduladha yang kita sambut dengan takbir yang membesarkan Allah dan mengagungkan-Nya; mengajar kita umat Islam supaya membesarkan apa sahaja yang ada dalam Islam, menuntut kita supaya mengagungkan hidup dengan menjunjung syi'ar Islam, melarang kita dari suka berpecah-belah, menegah kita dari hidup berpuak-puak, mengharamkan kita bermusuh-musuhan, Allah membenci kita hidup saling berdendam, Allah sangat memurkai hamba-Nya yang suka fitnah-memfitnah, caci-mencaci dan seribu sifat-sifat keji, buruk dan busuk hati terutama kepada sesama hamba-Nya yang beriman, hamba-Nya yang soleh dan ikhlas dalam hidupnya. Dengan takbir membesarkan Allah, marilah kita besarkan hidup kita dengan beriman sepenuh keinsafan, kepatuhan dan ketakwaan. Marilah kita bina hidup kita dengan penuh harmoni dan telus, semoga Allah meredhai hidup kita di dunia dan di akhirat.

"Sesiapa yang melakukan kebaikan sama ada lelaki atau perempuan, sedangkan dia beriman, maka sesungguhnya Kami akan menghidupkannya dengan kehidupan yang baik dan sesungguhnya Kami akan membalas kepada mereka dengan memberikan pahala yang lebih baik daripada apa yang mereka telah kerjakan" .

(An-Nahl:97).

KHUTBAH KEDUA

Muslimin muslimat yang dirahmati Allah,

Dalam kita mengerjakan ibadah korban, kita diperintahkan memilih binatang ternak yang paling baik untuk kita korbankan kerana Allah SWT. Binatang yang terlalu kurus, cacat atau sakit tidak boleh dibuat korban, kerana Allah adalah Tuhan yang Maha Indah lagi Maha Baik dan tidak akan menerima daripada hamba-Nya melainkan sesuatu yang baik . Di kala menyembelih binatang korban, kita disunatkan menyebut :

Sebagai mengagungkan Allah dan bersyukur di atas kurniaan rezeki-Nya, daging binatang korban pula hendaklah diambil sebahagiannya untuk dimakan oIeh orang yang berkorban dan keluarganya, sebahagian lagi disedekahkan kepada fakir miskin; manakala sebahagian yang lain pula dihadiahkan kepada sanak-saudara atau jiran-tetangga. Semoga Allah menerima ibadah korban kita semua dan menggolongkan kita dari kalangan hamba-hamba-Nya yang benar-benar bertakwa.

Perlu diingatkan juga, dalam kesempatan khutbah kali ini, agar kita semua memperbanyakkan takbir selepas solat fardhu lima waktu pada hari ini dan di sepanjang hari-hari tasyrik 11, 12 dan berakhirnya dengan solat ‘asar hari ke 13 Zulhijjah.

Khutbah Aidiladha Bacaan 27 November 2009

No comments:

Related Posts with Thumbnails