Friday, September 4, 2009

Khutbah Jumaat - 04 September 2009

" ARchiteCTURE for LIFE "

"NUZUL QURAN"
Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS)

Muslimin Yang Dikasihi Dan Dirahmati Allah Sekalian

Saya menyeru kepada diri saya sendiri dan seterusnya kepada tuan-tuan sekalian, marilah kita meningkatkan taqwa kepada Allah sempena kita diketemukan dalam Bulan Ramadhan yang berkat ini, yang sememangnya menuntut kita melatih, mengasuh dan mendidik diri supaya benar-benar dapat mencapai sifat dan darjat orang yang bertaqwa.

Dalam bulan yang mulia ini, di antara peristiwa penting yang berlaku di dalamnya ialah peristiwa turunnya al-Quran (Nuzul Quran). Al-Quran yang bukan sekadar dibaca dan ditaranumkan tetapi ia hendaklah diamalkan dalam kehidupan. Oleh itu sesuai dengan bulan kebajikan ini, marilah kita menghayati al-Quran dan tujuan ia diturunkan mudah-mudahan ia memberkati kehidupan kita di dunia mahupun di akhirat.

Sidang Jumaat Yang DiRahmati Allah

Allah memuliakan Ramadhan sebagai penghulu segala bulan ialah kerana keistimewaannya melebihi bulan-bulan yang lain. Bukan hanya ganjaran yang berganda akan diberikan kepada sesiapa yang beramal soleh bahkan juga bulan untuk hambanya mempertingkatkan iman dan taqwa, bulan menyuburkan kesedaran dan keinsafan, bulan untuk kita bermuhasabah diri malah yang lebih utama ialah dalam bulan ini terdapat suatu rahsia yang besar yang hanya berlaku dalam bulan ini iaitu peristiwa Lailatul Qadar dan peristiwa ‘Nuzul al-Quran'.

Nuzul al-Quran adalah bermaksud penurunan al-Quran pada malam Lailatul Qadar dalam bulan Ramadhan dari Allah ke Luh al-Mahfuz secara sekali gus atau keseluruhan (jumlatan wahidatan) kemudian turun dari Luh al-Mahfuz ke Bait al-'Izzah di langit dunia juga secara keseluruhan, kemudian baru diturunkan secara beransur-ansur kepada Rasulullah SAW selama 23 tahun secara berperingkat-peringkat. Ini berdasarkan firman Allah SWT dalam Surah al-Dukhan ayat 3:

"Sesungguhnya Kami telah menurunkan al-Quran itu pada malam yang berkat; (Kami berbuat demikian) kerana sesungguhnya Kami sentiasa memberi peringatan dan amaran (jangan hamba-hamba Kami ditimpa azab)".

Begitu juga Firman Allah SWT dalam Surah al-Baqarah ayat 185:

"Bulan Ramadan yang padanya diturunkan al-Quran, menjadi petunjuk bagi sekalian manusia, dan menjadi keterangan-keterangan yang menjelaskan petunjuk dan (menjelaskan) perbezaan antara yang benar dengan yang salah".

Justeru kemuliaan insan itu juga dapat diukur sejauh mana ia mampu menjadikan al-Quran sebagai hidayah dan panduan kehidupannya dan bagaimana ia mampu berinteraksi dengan al-Quran.

Sidang Jumaat Yang Mulia

Berinteraksi dengan al-Quran bukan hanya menjadikan ia sebagai tangkal azimat, bukan hanya digantung sebagai perhiasan, bukan hanya dibaca sempena majlis khatam al-Quran, bukan juga hanya dibaca yasin pada malam Jumaat dan malam-malam nisfu sya'ban, bukan menjadi adat dibaca apabila adanya kematian, begitu juga bukan hanya minat dengan mempelajari tajwid dan mengalunkan taranumnya tetapi yang lebih penting dan perlu ialah:

1. Ditadabbur dan dihayati

Ia perlu dibaca dan dihayati isi kandungannya serta kefahaman hukum hakamnya sehinggalah ia benar-benar menjadi pedoman dan hidayah yang menuntun kita ke jalan yang benar lagi selamat di dunia dan di akhirat. Firman Allah SWT dalam Surah Muhammad ayat 24:

"(Al-Quran ini) sebuah kitab yang Kami turunkan kepadamu (dan umatmu wahai Muhammad), kitab yang banyak faedah-faedah dan manfaatnya, untuk mereka memahami dengan teliti kandungan ayat-ayatNya, dan untuk orang-orang yang berakal sempurna beringat mengambil iktibar".

2. Dipelajari dan dilaksanakan

Sebagaimana firman Allah SWT dalam Surah al-Maidah ayat 49:

"Dan hendaklah engkau menjalankan hukum di antara mereka Dengan apa yang telah diturunkan oleh Allah dan janganlah engkau menurut kehendak hawa nafsu mereka, dan berjaga-jagalah supaya mereka tidak memesongkanmu dari sesuatu hukum yang telah diturunkan oleh Allah kepadamu. kemudian jika mereka berpaling (enggan menerima hukum Allah itu), maka ketahuilah, hanyasanya Allah mahu menyeksa mereka dengan sebab setengah dari dosa-dosa mereka; dan sesungguhnya kebanyakan dari umat manusia itu adalah orang-orang yang fasik".

Sidang Jumaat Yang Berbahagia

Mereka yang beruntung ialah yang hidupnya sentiasa berdamping dan berada di antara helaian al-Quran. Ini kerana mereka inilah yang sentiasa mendapat perlindungan Allah dengan berpayung di bawah naungan al-Quran, berjalan beroborkan al-Quran dan matinya diselubungi al-Quran. Mereka ini menjadikan al-Quran sebagai:

1. Shifa' atau penawar sebagaimana firman Allah SWT dalam Surah Yunus ayat 57;

"Wahai umat manusia! Sesungguhnya telah datang kepada kamu Al-Quran yang menjadi nasihat pengajaran dari Tuhan kamu, dan yang menjadi penawar bagi penyakit-penyakit batin yang ada di dalam dada kamu, dan juga menjadi hidayah petunjuk untuk keselamatan, serta membawa rahmat bagi orang-orang yang beriman".

2. sebagai Rahmat, firman Allah SWT dalam Surah an-Nahlu ayat 89;

"Dan Kami turunkan kepadamu Al-Quran menjelaskan tiap-tiap sesuatu dan menjadi hidayah petunjuk, serta membawa rahmat dan berita yang mengembirakan, bagi orang-orang Islam".

3. sebagai Nur, firman Allah SWT dalam Surah al-Maidah ayat 15-16;

"Sesungguhnya telah datang kepada kamu cahaya kebenaran dari Allah, dan sebuah Kitab (Al-Quran) yang jelas nyata keterangannya. Dengan (Al-Quran) itu Allah menunjukkan jalan-jalan keselamatan serta kesejahteraan kepada sesiapa yang mengikut keredaanNya, dan (dengannya) Tuhan keluarkan mereka dari gelap-gelita (kufur) kepada cahaya (iman) yang terang-benderang, dengan izinNya; dan (dengannya juga) Tuhan menunjukkan mereka ke jalan yang lurus".

4. Al-Quran sebagai Hidayah, firman Allah SWT dalam Surah al-Isra' ayat 9;

"Sesungguhnya Al-Quran ini memberi petunjuk ke jalan yang amat betul (agama Islam), dan memberikan berita yang mengembirakan orang-orang yang beriman yang mengerjakan amal-amal soleh, bahawa mereka beroleh pahala yang besar".

5. dan Al-Quran sebagai peraturan hidup, firman Allah SWT dalam Surah an-Nisa' ayat 59:

"Wahai orang-orang yang beriman, taatlah kamu kepada Allah dan taatlah kamu kepada Rasulullah dan kepada "Ulil-Amri" (orang-orang yang berkuasa) dari kalangan kamu. kemudian jika kamu berbantah-bantah (berselisihan) dalam sesuatu perkara, maka hendaklah kamu mengembalikannya kepada (kitab) Allah (Al-Quran) dan (sunnah) RasulNya - jika kamu benar beriman kepada Allah dan hari akhirat. Yang demikian adalah lebih baik (bagi kamu), dan lebih elok pula kesudahannya".

Sidang Jumaat Yang Mulia

Oleh kerana itulah kita mengesyorkan kepada sidang hadirin sekalian , marilah kita sama-sama mempelajari al-Quran, membaca dan melaksanakan isi kandungannya. Ini kerana kita bimbang takut-takut:

1. Kita tidak dipandang oleh Allah sekiranya kita jauh dan tidak patuh kepada ajarannya sebagaimana firman Allah dalam Surah Toha ayat 124-126:

"Dan sesiapa yang berpaling ingkar dari ingatan dan petunjukKu, maka sesungguhnya adalah baginya kehidupan yang sempit, dan Kami akan himpunkan dia pada hari kiamat dalam keadaan buta". Ia berkata: "Wahai Tuhanku, mengapa Engkau himpunkan daku dalam keadaan buta, padahal aku dahulu melihat?" Allah berfirman: "demikianlah keadaannya! telah datang ayat-ayat keterangan Kami kepadamu, lalu engkau melupakan serta meninggalkannya, dan demikianlah engkau pada hari ini dilupakan serta ditinggalkan".

2. Kita terhalang memasuki Syurga Allah sebagaimana firman Allah dalam Surah al-A'raf ayat 40:

"Sesungguhnya orang-orang yang mendustakan ayat-ayat (perintah) Kami dan yang angkuh (merasa dirinya lebih) daripada mematuhinya, tidak sekali-kali akan dibukakan bagi mereka pintu-pintu langit dan mereka tidak akan masuk syurga sehingga unta masuk di lubang jarum dan demikianlah Kami membalas orang-orang yang melakukan kesalahan".

3. Kita akan diazab dengan keadaan yang sangat dahsyat sebagaimana fiman Allah dalam Surah an-Nisa' ayat 56:

"Sesungguhnya orang-orang yang kufur ingkar kepada ayat-ayat keterangan kami, Kami akan membakar mereka dalam api neraka. tiap-tiap kali kulit mereka masak hangus, Kami gantikan untuk mereka kulit yang lain supaya mereka dapat merasa azab sengsara itu. dan (ingatlah) Sesungguhnya Allah adalah Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana".

Sidang Jumaat Yang Dirahmati Allah Sekalian

Marilah pada hari kita memperingati Nuzul al-Quran ini kita mempertingkatkan penguasaan kita mempelajari dan melaksanakan ajaran al-Quran sebagaimana sabda Nabi SAW riwayat Imam Bukhari :

Sebaik-baik kamu ialah orang yang mempelajari al-Quran dan kemudian mengajarkannya.

Al-An'am ayat 153:

"Dan bahawa sesungguhnya inilah jalanKu (agama Islam) yang betul lurus, maka hendaklah kamu menurutnya; dan janganlah kamu menurut menurut jalan-jalan (yang lain dari Islam), kerana jalan-jalan (yang lain itu) mencerai-beraikan kamu dari jalan Allah, dengan yang demikian itulah Allah perintahkan kamu, supaya kamu bertaqwa".

No comments:

Related Posts with Thumbnails