Sunday, May 23, 2010

Tiga ruang tamu (Kosmo)

" ARchiteCTURE for LIFE "

Source: http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2010&dt=0523&pub=Kosmo&sec=Alam_Damai&pg=al_01.htm

Oleh FATIMI NADIAH ZAINUDEEN

Ruang tamu di laman depan untuk teman-teman dan keluarga.

RUANG tamu kedua yang menepati konsep tropika moden dan bertemakan pusat peranginan Bali menyapa tetamu pada pandangan pertama.

SETELAH lama menetap di Bandar Tun Hussein Onn, Cheras, Pengarah Urusan Gamat Emas Sdn. Bhd., Dr. Syid Ayob Syid Mustafa Al-Qudri, 45, akhirnya memilih untuk mendiami Bukit Jelutong, Shah Alam.

Lokasi baru itu katanya, menepati keperluan diri dan keluarganya yang mahukan kedamaian dan ruang yang lebih luas.

Banglo dua tingkat di lot hujung menjadi pilihan. Syid Ayob menyerahkan sepenuh kepercayaan kepada kreativiti isterinya, Kartika Wati Mohamed, 40, untuk melakar dekorasi kediaman baru mereka itu.

Mengakui rumah yang siap dibina itu mempunyai banyak dinding pembahagi ruang dan menyukarkan kerja-kerja dekor, beberapa dinding terpaksa dipecahkan demi memperoleh pelan lantai yang menepati cita rasa mereka sekeluarga.

“Nasib baik ruang tamu utama mempunyai siling tinggi. Ia lebih selesa,” ujar Syid Ayob tentang kesan volum berganda ruang itu.

Menggantungkan lampu candelier berlainan aras di siling, ruang yang menyambut ketibaan krew Jurnal itu tampak gah dalam keanggunannya.

DARI KIRI IKUT ARAH JAM: RUANG tamu ketiga yang menjadi sudut rehat dan lepak kegemaran keluarga Syid Ayob.
KOLAM renang yang menawarkan pemandangan bak hamparan kristal.
KOLAM ikan yang diisi ikan kap Jepun bersaiz besar mudah memancing perhatian.
SALAH satu ruang santai di laman sisi bahagian belakang rumah.

Gaya Bali

Ditambah dengan pilihan perabot yang ditempah khas, set sofa berbelang lima warna berulang menambah keunikan dan membuatkan mata mahu terus ‘membelek’ dan mencari kejutan lain di dalam kediaman mewah itu.

Salah satu dindingnya dipasang pintu lungsur. Pandangan yang dilempar ke luar dijamu dengan kedamaian anjung kayu berlatarbelakangkan rumput dan pokok-pokok yang menghijau.

Di sekelilingnya pula dibina kolam ikan kap Jepun yang membenarkan air mengalir, meninggalkan efek seperti sebatang sungai.

“Konsep rekaan ini ialah moden tropika. Kami mahu menikmati unsur semula jadi dan seperti berada di sebuah resort.

“Jadi kami gabungkan rekaan gaya Bali dengan sedikit kemodenan, iaitu dari segi material, potongan perabot dan hiasan.

“Tetapi kami tidak pula menerapkan gaya spesifik daripada satu-satu resort yang pernah kami kunjungi,” tambah bapa kepada tujuh orang anak yang berusia antara sembilan hingga 19 tahun ini.

KIRI: MEJA makan yang memuatkan 10 orang untuk majlis yang lebih formal.
TENGAH: RUANG dapur dibiar kemas dan bersih dengan mengehadkan perhiasan.
KANAN: RUANG makan harian untuk keluarga.

Banyak melawat negara luar, pendedahan itu ternyata memberi manfaat kepada Syid Ayob dan Kartika apabila mereka dapat menyulam sifat praktikal dalam pemilihan dekorasi kediaman sendiri.

“Ini ialah rumah kehidupan, di mana kami pulang daripada kerja atau dari mana saja kami pergi setiap hari. Disebabkan itu, kami menyediakan tiga ruang tamu. Satu di dalam rumah dan dua lagi di luar.

“Ruang tamu di dalam hanya digunakan semasa ada tetamu formal dan perabotnya tidak menitikberatkan penggunaan material tahan lasak.

KIRI: SOFA yang ditempah khas ini tidak menitikberatkan material tahan lasak kerana ia hanya untuk kegunaan rasmi.
KANAN: HIASAN dinding berkonsep safari yang unik pada dinding yang membahagi bahagian dapur dan ruang tamu ketiga.

Laman

“Ruang tamu luar di laman depan untuk teman-teman dan keluarga.

“Ruang tamu kegemaran kami, iaitu ruang tamu ketiga, terbuka tetapi ia berada di bahagian tengah rumah dan kedua-dua ruang ini menggunakan perabot tahan cuaca dan tahan lasak,” jelas doktor perubatan yang beralih menjadi ahli perniagaan ini.

BIJAK menggabungkan warna putih bersih dan warna gelap di bilik tetamu.

Ruang tamu ketiga yang dimaksudkan menyamai ruang tamu kedua. Bezanya ia tidak berbumbung ala Bali. Di samping itu, ia menghadap air bertingkat dan sebuah kolam berisi ikan kap Jepun.


Seperti ruang tamunya, Syid Ayob dan Kartika juga mempunyai dua ruang makan. Satu untuk acara makan formal dan satu lagi untuk kegunaan harian.

Selaku pengasas sebuah perniagaan dan peguam, Syid Ayob dan Kartika tidak punya banyak masa untuk bersukan.

Namun, minat mereka terhadap kehidupan aktif mendorong mereka untuk menyediakan sebuah gimnasium di aras dua kediaman ini.

Digambarkan sebagai pusat riadah yang lengkap, sebuah kolam renang sedalam satu meter pula memenuhi laman belakang.

Warna biru lembut dasar kolam membalikkan kilauan cahaya matahari. Seperti dijangka, ia kelihatan umpama hamparan batu-batu kristal.

1 comment:

Blogger said...

Did you know there's a 12 word phrase you can say to your crush... that will induce deep feelings of love and instinctual attractiveness for you deep inside his heart?

Because deep inside these 12 words is a "secret signal" that triggers a man's impulse to love, worship and care for you with all his heart...

12 Words Who Fuel A Man's Desire Response

This impulse is so built-in to a man's brain that it will make him work better than before to to be the best lover he can be.

In fact, triggering this powerful impulse is so mandatory to getting the best possible relationship with your man that once you send your man a "Secret Signal"...

...You'll immediately notice him expose his soul and mind for you in a way he haven't experienced before and he'll distinguish you as the one and only woman in the galaxy who has ever truly understood him.

Related Posts with Thumbnails