Sunday, April 25, 2010

Gazebo terapung (Kosmo)

" ARchiteCTURE for LIFE "

Source: http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2010&dt=0425&pub=Kosmo&sec=Alam_Damai&pg=al_01.htm

 Datuk Nadim Johan, 50, dan isteri, Datin Siti Aishah Husin, 28, memiliki sebuah taman berkonsep Melayu lama di balkoni penthouse mereka di tingkat 40 Kondominium Villa Puteri. Ia dimulakan dengan sebuah gazebo.



KALAU memilih untuk memiliki kediaman di tengah-tengah bandar, ada harga yang perlu dibayar, kata Datin Siti Aishah, 28.

DARI ATAS IKUT ARAH JAM: RUANG kediaman ini banyak dihiasi permaidari bercorak Arab.
PERABOT pilihan Nadim dan Siti Aishah bersifat praktikal dan tahan lasak.
GAYA Maghribi menepati keperluan keluarga ini yang mementingkan keselesaan tetamu.
MODEN dan bersahaja, kebanyakan perabot di dalam kediaman ini mudah dialih untuk memudahkan ruang ini digunakan untuk pelbagai acara.





"Habuk banyak jadi mahu tidak mahu saya perlu mengelap tingkap, perabot, aksesori dan segala kelengkapan yang ada di dalam rumah setiap hari. Tambahan pula saya dan suami memang tidak boleh nampak rumah berhabuk ataupun berselerak," ujar ibu muda yang berasal dari Kuala Lumpur itu.
Biarpun kediaman urban ini dilengkapi banyak pendingin hawa, ada masanya pintu dan tingkap dibiar terbuka untuk membenarkan peredaran udara.
Lantaran itu, masa suri rumah tangga ini banyak diisi dengan aktiviti membersihkan rumah selain menjaga dan melayan kerenah dua anak kecilnya, Darin Raysha Johor, 11 bulan, dan Dya Sofea Johor, 4.
Namun kata Aishah, itu hanyalah sebahagian daripada tanggungjawabnya terhadap keluarga. Baginya, memiliki rumah di tengah bandar memudahkan aktiviti seharian.
"Kelebihan rumah di tengah bandar ini ialah kami dapat melepasi banyak halangan kesesakan lalu lintas. Bukan saja dikelilingi kesemua jenis sistem pengangkutan awam, termasuk Transit Aliran Ringan (LRT), komuter, bas, dan teksi, kami juga ada banyak pilihan jalan yang dapat diambil untuk ke mana-mana.
The Mall
"Ini sekali gus melancarkan urusan kerja suami saya selain memudahkan anak-anak yang lebih dewasa untuk singgah di rumah ini sebelum pulang ke rumah masing-masing," kongsinya yang turut mempunyai lima anak tiri hasil perkahwinan Nadim dengan isteri terdahulu.
Menghias kediaman penthouse dua tingkat berkeluasan kira-kira 427 meter persegi itu mengikut kesesuaian rekaan awal berdasarkan pelan lantai sedia ada.
Tema Maghribi, kata Aishah, memenuhi keperluan keluarganya yang lebih selesa dengan suasana lapang dan luas.
"Kerja suami saya sebagai penggerak persatuan pengguna menuntutnya untuk banyak bertemu dan bergaul dengan orang ramai.
"Selain bertemu dan bermesyuarat di kafe kami di tingkat empat kompleks beli-belah The Mall, beliau kadangkala membawa klien dan kawan-kawannya pulang ke rumah.
"Jadi rumah ini ada banyak kerusi dan ruang lapang untuk memudahkan pergerakan tetamu yang datang," katanya.
Tambah Aishah, rumah yang baru didiami tidak lebih tiga tahun itu juga pernah menjadi lokasi majlis perkahwinan teman suaminya yang tinggal di luar Kuala Lumpur.
Kelapa sawit
"Dapatlah juga memuatkan lebih 50 tetamu pada satu masa. Disebabkan kami selalu menerima tetamu, kami memilih untuk melengkapkan rumah ini dengan perabot yang praktikal dan tahan lasak.

DARI ATAS IKUT ARAH JAM: RUANG keluarga yang dilengkapi teleskop di aras atas.
CERMIN bulat yang menghiasi ruang tangga menarik dipandang.
BILIK tidur utama juga dibiar ringkas dengan dominasi warna hitam melalui perabotnya.


"Lebih-lebih lagi anak-anak kecil. Kami tidak mahu terlalu risau memikirkan isu keselamatan perabot.
"Lebih baik tetamu berasa selesa di rumah ini daripada sentiasa perlu berhati-hati sehingga kekok kerana takut merosakkan perabot," ujar Aishah.

DARI ATAS IKUT ARAH JAM: TALI tempat anak-anak bermain disediakan di bahagian tengah rumah.
SISHA yang merupakan simbol Asia Barat yang semakin popular di Malaysia.
LAMPU tangga bertingkat yang memaksimumkan ruang.


Satu tarikan yang menyapa mata ialah pemandangan sebuah gazebo di balkoni yang berlatarbelakangkan langit biru.
Berhias pokok kelapa sawit dan tumbuhan berpasu, gazebo berkenaan tampak terapung-apung di udara jika ia diperhatikan dari aras atas penthouse tersebut.

BERDIRI di puncak bangunan kondominium 40 tingkat, gazebo ini memberi kelainan kepada kediaman urban ini.


"Bahagian balkoni masih dalam proses untuk disiapkan. Kami merancang untuk mewujudkan taman berkonsepkan Melayu tradisonal di sini. Sekarang baru ada gazebo.
"Pada waktu petang, suami memang gemar mengambil angin di balkoni sambil minum petang.
"Pada hari yang ada acara seperti Hari Kemerdekaan, kami dapat menikmati pemandangan percikan bunga api dari sini. Memang cantik," luahnya.

No comments:

Related Posts with Thumbnails