Saturday, October 31, 2009

Malaysia KITA

" ARchiteCTURE for LIFE "

Santap bersimpuh di pangkin selesa


SOOKA Sentral menjadi tumpuan golongan profesional dan pelancong asing.


JIKA mengunjungi pusat beli-belah Sooka Sentral di Jalan Stesen Sentral, Kuala Lumpur, jangan lupa singgah di restoran berteraskan kesenian Melayu tradisional, Kelantan Delights yang terkenal dengan sajian istimewa dari Negeri Cik Siti Wan Kembang.

Berwajah baru selepas berpindah dari lokasinya sebelum ini di Suria KLCC, restoran bertaraf lima bintang itu menampilkan seni bina eksklusif dengan elemen tradisional dan kontemporari bergabung.

Menurut pemiliknya, Juhaidi Yean Abdullah, 49, dekorasi dalaman yang direka khusus itu adalah bagi memberi pengalaman baru buat pelancong asing di samping menggamit kembali nostalgia rakyat Malaysia.

“Saya ingin memartabatkan masakan tradisional Kelantan dan memberi peluang kepada orang ramai khususnya pelancong menikmati makanan Melayu yang sebenar dalam suasana restoran bertaraf lima bintang,” tutur Juhaidi.

Bagi usahawan kelahiran Kota Bharu itu, tempat menjamu selera perlu menampakkan ciri keselesaan yang maksimum.

“Pengurusan ruang makan di Kelantan Delights juga boleh dilihat menerusi campuran rekaan restoran barat, China dan juga Jepun. Saya suka melihat kelainan.

“Kalau tidak, tempat itu akan nampak biasa sahaja,” ujarnya yang berpendapat lokasi restoran itu sangat strategik kerana dikelilingi pusat beli-belah dan hotel-hotel terkemuka.

Menyediakan empat ruang berlainan, restoran berkeluasan 4,300 kaki persegi itu turut mempamerkan aliran rekaan dan penggayaan terancang dan sempurna.

“Restoran ini mempunyai empat ruang berbeza dengan dua daripadanya bergabung membentuk ruang utama.

“Ruang utama mempunyai dua jenis gaya bersantap, pertama yang dilengkapi dengan kerusi dan meja, manakala bagi yang mahu makan sambil bersimpuh atau bersila, satu ruang lain disediakan,” jelasnya.

Kawasan makan secara bersila atau bersimpuh di atas bantal khas sambil menghadap sebuah meja bulat yang luas dan selesa itu boleh memuatkan sehingga lima orang pengunjung.


SANTAPAN jiwa. Ruang balkoni menyediakan udara segar dan panorama indah di persekitaran Sooka Sentral.


Ditempatkan di atas ruangan khas berlantaikan kayu seumpama pangkin luas, pengunjung pasti teruja dengan konsep rekaannya yang kemas dan sistematik.

Balkoni bentuk U

Bagi mereka yang sudah biasa bersantap cara moden di meja dan kerusi, boleh memilih untuk menikmati juadah di ruang yang menempatkan meja makan dan boleh memuatkan sehingga 14 orang pada satu-satu masa.

Satu pendekatan kreatif dapat dilihat pada bahagian siling ruang ini yang dihiasi kemasan kerawang kayu, yang apabila bersatu dengan pancaran lampu kuning segera menerbitkan percikan keindahan visual.

“Kedua-dua ruang ini mempunyai keistimewaan tersendiri. Ruang bersimpuh atau bersila memang direka untuk pengunjung yang mahu bersantap ala kampung.

“Tapi biasanya pengunjung yang datang dalam bilangan yang ramai akan memilih ruang meja makan disebabkan ia lebih luas berbanding ruang bersimpuh atau bersila tadi,” akui Juhaidi.

Selain ruang utama, pengunjung boleh memilih sama ada untuk menikmati kelazatan juadah di Kelantan Delights dalam ruang yang tertutup atau terbuka.

Sesuai sebagai tempat tetamu VIP menjamu selera, satu ruang makan tertutup turut tersedia.

Bersempadankan pintu kayu dan dinding kaca penuh dari lantai ke siling, ruang yang terletak bersebelahan ruang utama itu disediakan khusus untuk keluarga atau pelanggan yang inginkan privasi.

Mengaplikasikan suasana moden sebagai tema, semestinya privasi dapat dinikmati di sini. Boleh memuatkan sehingga 10 orang pengunjung pada satu-satu masa, padanan meja panjang dengan kerusi berona hitam yang dipilih tampak begitu ringkas tetapi masih menggambarkan gaya eksklusif.


JALINAN kemesraan lebih erat terjalin apabila menikmati juadah lazat dalam suasana harmoni sambil bersila atau bersimpuh.


“Di ruang ini kami akan meletakkan seorang pelayan khas bagi memastikan pelanggan VIP diberi layanan istimewa, ” ujar Juhaidi.

Konsep itu juga dilihat menepati gaya korporat pengunjung yang kebanyakannya daripada kelompok eksekutif.

Pintu gerbang RM14,000

Jika mahu menikmati suasana kota dan udara segar, sambil menjamu mata menerokai panorama indah Sooka Sentral, balkoni adalah jawapannya.

Dengan menampilkan rekaan berbentuk U, ia boleh memuatkan sehingga 100 tetamu.

“Biasanya mereka yang makan di ruang terbuka ini gemar melayari Internet dan merokok.

“Balkoni memuatkan dua jenis konsep perabot iaitu set kayu jati buatan Indonesia dan juga perabot moden. Selain itu, kami turut menyediakan kemudahan Internet secara percuma,” jelasnya.

Meneliti secara lebih terperinci, dekorasi Kelantan Delights nyata tampil berkarakter.

Faktor kemasan dinding dan warna cerah memainkan peranan penting sebagai tenaga hidup dalam tata hiasnya. Menggabungkan elemen konkrit dan kaca, ternyata hasilnya sangat mengagumkan.

“Bagi menghidupkan (aura) ketiga-tiga jenis material cermin, konkrit dan kayu, saya gunakan efek lampu sebagai penyeri kemasan di bahagian dalam restoran.


ALAT perhiasan tembaga dan tekstil tradisional turut dijadikan pesona visual.


“Kalau ada rezeki, mungkin saya akan tambah lagi dua konsep hiasan yang berasaskan coffee bar dan dapur terbuka,” beritahu Juhaidi lagi.

Selain setiap sudut, dinding dan ruang dihiasi dengan perhiasan unik seperti kayu berkerawang, paling mempesonakan ialah pintu gerbang yang memisahkan ruang utama dan balkoni restoran ini.

“Pintu gerbang ini diinspirasikan daripada replika pintu masjid lama, yang kebanyakannya terdapat di Thailand. Ia dihasilkan oleh dua pengukir khas dari Bachok, Kelantan dengan kos sebanyak RM14,000.

“Ia lebih bercirikan motif kesenian Kelantan,” ujar Juhaidi.

BULOH or BambOO?

" ARchiteCTURE for LIFE "

Seni estetika buatan tangan

Mempamerkan seni estetika yang menawan. Ia jelas memerlukan kemahiran pembuatan yang tinggi.




"ORANG yang kaya rumahnya diperbuat daripada tembok (batu), orang yang betul-betul kaya rumahnya diperbuat daripada buluh." Itulah kata-kata yang pernah diungkapkan bekas Menteri Kehakiman Indonesia, Ismail Saleh.

Barangkali kata-katanya itu sukar untuk dicerna minda sesetengah kita kerana apa yang bermain di imaginasi jauh berbeza. Kita melihat dan membayangkan rumah buluh sebagai binaan tradisional yang daif dan dihuni oleh manusia yang hidup di luar arus pemodenan.

Sebenarnya, kata-kata Ismail itu merujuk kepada betapa sukarnya untuk mencari tenaga pakar untuk membuat rumah daripada buluh. Tidak seperti rumah batu yang pengusahanya boleh dicari dengan mudah. Lebih penting lagi, rumah buluh yang dibina bukan rumah buluh biasa yang ringkas, sebaliknya menerima suntikan moden dan bernuansa mewah!

Selama ini, kita di negara ini mungkin memandang sepi pada buluh. Kita memandangnya 'kosong' sekosong rongganya. Mungkin tidak terlintas pun di fikiran yang ia sebenarnya begitu berharga dan mampu menonjolkan ciri kemewahan. Paling baik pun, sekadar dijadikan tabung atau masakan lemang.

Banglo bambu

Kesempatan mengunjungi rumah buluh dua tingkat di sebuah kawasan di Hulu Langat, Selangor baru-baru ini benar-benar membuka minda. Kediaman umpama banglo bambu milik Ramadhan Abdul Hamid bagai membuktikan rumah buluh boleh menjadi rumah yang dikomersialkan. Ia boleh dianggap sebagai kediaman buluh pertama seumpamanya di negara ini.

Aura nyaman mula menerpa saat kaki melangkah masuk ke dalam rumah tersebut pada tengah hari itu.

Lebih segar apabila mata melihat rekaan dalaman rumah yang didominasi warna coklat keperangan. Buluh-buluh beraneka saiz dan jenis itu membentuk dinding, tiang, penglari rumah bahkan lantai tingkat atas.

Kebanyakan perabot juga diperbuat daripada buluh.

"Rumah ini sendiri dah jadi macam pendingin hawa. Sebabnya, buluh itu mempunyai rongga yang boleh memerangkap haba panas dan apabila malam hari ia akan mengeluarkan bahang panas itu.

Itulah yang orang kata, sejuk di siang hari, hangat di malam hari. Hangat yang bukanlah terlalu panas sebaliknya rasa suam tak perlu pakai selimut.

"Kalau anda tidak percaya, cuba letakkan telinga anda pada buluh dan anda akan dengar bunyi seakan menderu. Itulah bunyi haba yang diserap dan dilepaskan," ujar Ramadhan meyakinkan.

Seni estetika

Mahligai bambu itu mempamerkan seni estetika yang menawan. Ia jelas memerlukan kemahiran pembuatan yang tinggi. Buluh betung yang besar dan mempunyai diameter yang lebih panjang sesuai menjadi tiang, buluh gombong untuk lapisan atap dan buluh tali untuk bahagian penglari.

Buluh-buluh diikat antara satu sama lain menggunakan tali ijuk yang berwarna lebih gelap demi memelihara keseniannya. Rumah buluh itu lengkap dengan bilik-bilik, ruang tamu, dapur, tandas dan anjung.

Bagaimanapun, rumah buluh itu bukanlah binaan buluh sepenuhnya. Ini kerana untuk menjadikan rumah buluh tahan lama hujung buluh tidak boleh ditempelkan terus pada tanah berikutan percampuran unsur basah dan kering.

Oleh sebab itu, bahagian bawah rumah dibina menggunakan batu simen atau dikenali sebagai umpak. Tambahnya lagi, buluh sarat nilai tradisional, justeru adalah sukar untuk menyerlahkan konsep moden dengan buluh semata-mata.

Itulah sebabnya ia turut digabungkan dengan sedikit elemen logam, cermin dan kayu.


RAMADHAN menyifatkan rumah buluh bersifat seperti pendingin hawa.


Material yang kuat

Dari pandangan mata kasar, buluh mungkin nampak tidak kuat, tetapi sebenarnya ia material yang amat kuat. Jambatan Sinchuan di China yang diperbuat daripada buluh masih digunakan lagi selepas 1,000 tahun.

Ia juga tidak mudah roboh atau musnah apabila dirempuh gempa bumi kerana sifat elastiknya.

Media-media di Indonesia melaporkan, ketika gempa bumi berlaku di Jawa Barat baru-baru ini, rumah-rumah buluh di Kampung Naga, Garut utuh seratus peratus sedangkan banyak rumah batu yang runtuh. Bahkan, kini terdapat usaha membina rumah buluh untuk penduduk-penduduk di kawasan lazim gempa di Indonesia dan China.

Jurutera-jurutera India dan British juga telah membuktikan bahawa rumah yang dibina daripada buluh mampu bertahan daripada gempa. Ujian ke atas prototaip rumah buluh yang dihentam dengan gegaran skala sebesar 7.8 skala Richter tidak roboh langsung, malahan catnya juga tidak merekah.

"Ia memang kuat. Hari itu saya menerima rombongan seramai 40 orang dan mereka ramai-ramai naik tingkat atas rumah ini tapi tiada masalah pun," kata Ramadhan. Bekas pegawai bank itu tinggal bersendirian di rumah yang baru sahaja siap itu.

Rumah buluh tersebut dibangunkan oleh sebuah syarikat pembinaan tempatan, Istana Bambu Sdn. Bhd. yang mahu melihat industri buluh berkembang di negara ini.

Ia diterajui oleh usahawan bercita-cita tinggi, Mior Shariman Moksin. Menurut Mior, rumah buluh di Hulu Langat itu merupakan projek pertama syarikat itu dan boleh dianggap sebagai 'salam perkenalan' terhadap industri rumah buluh di negara ini.


BULUH merupakan material yang kuat dan mempunyai keupayaan memerangkap haba.


Kegigihannya terserlah apabila sanggup berkunjung ke beberapa negara Asia untuk mempelajari dan menjalin kerjasama. Hasilnya dia telah menguasai teknologi pengawetan dan kemahiran pembuatan produk buluh. Selepas kira-kira dua tahun menimba ilmu, dia kini mula mempraktikkannya di negara ini.

"Bukanlah satu tugas mudah untuk memulakan industri baru di Malaysia, banyak yang perlu dipelajari, masa yang dikorbankan dan wang ringgit yang dilabur untuk memastikan industri buluh menjadi antara penyumbang kepada sumber pendapatan bagi rakyat dan negara ini" katanya ketika ditemui di pejabatnya di Wangsa Maju, Kuala Lumpur baru-baru ini.

Katanya, negara-negara jiran telah mempunyai industrinya sendiri dan telah menembusi pasaran Eropah, Amerika, Asia Barat dan lain-lain. Melihatkan pasaran yang terbentang luas Mior mengajak masyarakat Malaysia untuk bersama-sama membangunkan industri ini.

Potensi

Mior mengharapkan industri buluh di negara ini akan berkembang dan memberi perolehan yang besar buat negara. Buluh terbukti memberikan keuntungan yang besar buat negara-negara jiran seperti Vietnam.

Kira-kira 45 peratus daripada resort buluh di Hawaii diusahakan oleh Vietnam.

"Kita mempunyai keseluruhan 421,719 hektar tanaman buluh di Semenanjung Malaysia. Mengapa kita tidak memanfaatkannya?" katanya yang banyak menerima undangan memberi ceramah mengenai buluh termasuk dalam Forum Buluh: Material Untuk Milenium Baru di Pusat Sains Negara beberapa bulan lalu.


SYARIKAT Istana Bambu Sdn. Bhd. mampu menghasilkan produk-produk berasaskan buluh dengan rekaan moden.


Apakah kelebihan rumah buluh? Mior berkata, pembuatan rumah buluh juga bersifat ekonomi kerana ia cepat dan murah. Bahkan, harga buluh juga secara relatifnya lebih murah daripada kayu.

"Untuk membuat sebuah rumah berkeluasan 8 x 8 meter memerlukan kira-kira 4,600 batang buluh. Ia boleh disiapkan selama 20 hari sahaja kalau tidak hujan.

"Kita menawarkan beberapa pilihan rekaan rumah untuk dipilih oleh pembeli. Terdapat juga pakej rumah lengkap dengan perabot-perabot buluh yang direka oleh pihak kami," ujarnya.

Kepada mereka yang ingin mengetahui lanjut mengenai Istana Bambu, rumah dan harga yang ditawarkan bolehlah menghubungi Istana Bambu di talian 019-338 1858, e-mel di alamat info@istanabambu.com atau layari istanabambu.com.

Tokoh Islam Terbilang Malaysia

" ARchiteCTURE for LIFE "

Biodata Dr Mohd Asri Bin Zainul Abidin


Saya seorang hamba Allah seperti hamba-hambanya yang lain. Tiada kelebihan, melainkan jika ada hanya kurniaanNya semata. Dalam perjalanan kita hidup setakat ini telah direzekikan dan diuji dengan beberapa kesempatan seperti berikut;

NAMA: Dr. Mohd Asri Zainul Abidin
LAHIR: 1971
TEMPAT LAHIR: Bukit Mertajam, S. Perai, Pulau Pinang

JAWATAN:

  • Pensyarah Bahagian Pengajian Islam, USM. (JAWATAN TETAP)
  • MUFTI KERAJAAN NEGERI PERLIS (dipinjam dari USM oleh Kerajaan Negeri Perlis bermula 1 Nov 2006 – 30 Nov 2008).
  • Sekarang sedang menjalani cuti sabatikal di UK di bawah USM.

PENDIDIKAN FORMAL:

  • Sek Men Agama Al-Irsyad, S. Perai, P.Pinang
  • Kolej Islam Klang
  1. B.A (hons) B. Arab/Syariah University Of Jordan
  2. M.A Pengajian Islam USM.
    Tajuk: Al-Sahabah: Kontradiksi Antara Nas-Nas Islam Dengan Riwayat Sejarah.
  3. Ph.D, Islamic Revealed Knowledge And Haritage (Al-Quran And Sunnah Studies), UIA (2003)
    Tajuk: Sabab Wurud al-Hadith: Dirasat Tahliliyyat Bi Tarkiz Khas ‘ala al-Dawabit wa al-Ma’ayir.
  4. IJAZAH HADITH: mendapat 5 ijazah sanad menerusi jalur ulama India (2001). Sila lihat artikel: KEMBARA ILMU KE INDIA

ANUGERAH:

  • Darjah Kebesaran Seri Sirajudin Perlis (SSP), Sempena Ulangtahun Hari Keputeraan Ke-62 DYMM Tuanku Raja Perlis.
  • Penerima Anugerah Maal Hijrah Peringkat Negeri Perlis 1427H.
  • Anugerah Tokoh Ma’al Hijrah Peringkat Negeri Perlis Tahun 1429H
  • Anugerah Tokoh Ma’al Hijrah USM Tahun 1430H

AKTIVITI SAMPINGAN:

  • Kolumnis Tetap Mingguan Ruangan Pena Mufti, Akhbar MINGGUAN MALAYSIA. (11 Mac 2007-30 Nov 2008).
  • Kolumnis Tetap Minda DR. MAZA dari UK, Akhbar MINGGUAN MALAYSIA (13 Disember 2008- sekarang)
  • Pemilik Laman Web ‘MINDA TAJDID’ : drmaza.com

PENERBITAN

  1. Penyelewengan Buku “As-Salafiyyah al-Wahabiyyah: Satu Penilaian”. Persatuan Muhammadiyah, Singapura (2003).
  2. Pertelingkahan Para Sahabat Nabi s.a.w: Antara Ketulenan Fakta Dengan Pembohongan Sejarah (edisi kedua). Pustaka Yamien Sdn. Bhd. Kuala Lumpur (2003).
  3. Menilai Tarikat Dan Kesufian Dengan Syariat Allah. Karya Bestari Sdn. Bhd. Shah Alam, Selangor (2004).
  4. Menangkis Pencemaran Terhadap Agama & Tokoh-Tokohnya. Karya Bestari Sdn. Bhd. Shah Alam, Selangor (2004).
  5. Selangkah Ke Arah Memahami al-Sunnah. Karya Bestari Sdn. Bhd. Shah Alam, Selangor (2004).
  6. Bid’ah Hasanah: Istilah Yang Disalah Fahami. Jahabersa, Johor (2005).
  7. Sabab Wurud al-Hadith: Dawabit wa Ma‘ayir (سبب ورود الحديث ضوابط ومعايير). Research Centre, International Islamic University, Malaysia. (2005).
  8. Sabab Wurud al-Hadith: Dawabit wa Ma‘ayir (سبب ورود الحديث ضوابط ومعايير). Dar al-Kutub al-‘Ilmiyyah, Lebanon (second edition: 2006)
  9. Risalah Koordinasi Ilmiah Ke-9: Islam Hadari. Jemaah Dato’-Dato’ Perlis.
  10. Islam Liberal. Karya Bestari Sdn. Bhd. Shah Alam, Selangor (2006).
  11. Sunnah Mengenai Adab Perbezaan Pendapat Antara Rakyat Dengan Pemerintah. Kerajaan Negeri Perlis (2006).
  12. Al-Imam al-Syafi’i: Kegemilangan Ilmu Dan Pemikiran. Karya Bestari Sdn. Bhd. Shah Alam, Selangor (2006)
  13. Dasar Aparteid Terhadap Wanita Di Malaysia. Karya Bestari Sdn. Bhd. Shah Alam, Selangor (2006).
  14. Membela Islam: Tanggungjawab & Disiplin. Karya Bestari Sdn. Bhd. Shah Alam, Selangor (2006).
  15. Fanatik Mazhab: Kesan Terhadap Pemikiran Umat, Karya Bestari Sdn. Bhd. Shah Alam, Selangor (2007).
  16. Arus Tajdid: Fikrah Merentasi Jemaah. Karya Bestari Sdn. Bhd. Shah Alam, Selangor (2007).
  17. Hadis Palsu: Kesan Terhadap Pemikiran Umat. Karya Bestari Sdn. Bhd. Shah Alam, Selangor (2007)
  18. Tajassus Dalam Operasi Pencegahan Munkar. Jabatan Mufti Negeri Perlis. (2008).
  19. Adab-Adab Berbuka Puasa Menurut Sunnah. Jabatan Mufti Negeri Perlis. (2008).
  20. Warisan al-Hadis: Antara Teras Dengan Dinamika Pemikiran. Penerbitan USM. (2008).
  21. Mengemudi Bahtera Perubahan Minda. Utusan Publication. (2008)

PEMBENTANGAN KERTAS KERJA:
TAHUN 2004

  1. Al-Ijtihad fi Ma’rifat Sabab Wurud al-Hadith: Asbabuh wa Adawatuh. Seminar Hadith Antarabangsa,USM (2004)
  2. ‘Alaqat Huruf al-Ma‘ani bi Ma’rifat Sabab al-Hadith al-Nabawi. The First International Conference On The Role Of Language in Dialogue Amang Civilazations, University Of Asfahan, Iran (2004). (tidak hadir).
  3. Pandangan Ahli Sunnah Mengenai Tarikat. Seminar Aqidah Yang Dituntut, Singapura (2003).
  4. Manhaj Ahl al-Sunnah wa al-Jamaah Dalam Menilai Maklumat Dan Menghukum Individu. Seminar Ahli Sunnah, Pertubuhan Al-Nida. Kuala Lumpur (2003).
  5. Pertelingkahan Para Sahabat Nabi s.a.w: Antara Ketulenan Fakta Dengan Pembohongan Sejarah. Seminar Sejarah Pertelingkahan Sahabah, Dewan Agama & Falsafah DBP & UIA (2004).
  6. Menilai Tarikat Dan Kesufian Dengan Syariat Allah. Seminar Menilai Tarikat, Majalah NUR (2004).
  7. Pengaruh Syiah Dalam Pemalsuan Hadith. Seminar Syiah, UIA (2004).
  8. Pertelingkahan Para Sahabat Nabi s.a.w: Antara Ketulenan Fakta Dengan Pembohongan Sejarah. Diskusi Ilmiah Sejarah Sahabah, Kolej Islam Darul Ehsan Selangor (KISDAR) (2004).
  9. Majlis Memperkatakan Buku, DBP (2004).
  10. Pembentangan Buku “Langkah-Langkah Ke Arah Memahami al-Sunnah”, Al-Falah, USJ (2004).
  11. Konsep Bid’ah Dalam Islam: Satu Perbahasan. Seminar Perkembangan Ilmu, Pejabat Mufti P.Pinang (2004).
  12. Seminar Islam Hadhari: Membentuk Generasi al-Quran dan al-Sunnah. Multaqa Ulama Kebangsaan, Kerajaan Perlis (2004).
  13. Peranan Ijtihad Dalam Ilmu Sabab Wurud al-Hadith. Seminar Usul Fiqh. Kolej Universiti Islam Malaysia (KUIM) (2004).
  14. Ta‘amul al-Ahadith al-Nabawiyyah Ma’ al-Sunan al-Ilahiyyah Min Khilal al-Ab‘ad al-Arba’ah (تعامل الأحاديث النبوية مع السنن الإلهية من خلال الأبعاد الأربعة), International Seminar On Islamic Thought. UKM (2004).
  15. TAHUN 2005

  16. Menangkis Pencemaran Terhadap Agama & Tokoh-Tokohnya, Seminar Tajdid 2005, Persatuan Muhammadiyah Singapore (2005)
  17. Ancaman Terhadap Islam Tulen. Seminar Bahaya Islam Liberal, DBP & Karangkraf. (2005).
  18. Adab Dan Etika Perbezaan Pendapat Antara Pemerintah Dengan Yang DiPerintah: Manhaj al-Sunnah. Seminar Peradaban Ummah Peringkat Negeri Perlis. Jabatan Hal Ehwal Islam Perlis (2005).
  19. Riwayat Israiliyyat Dan Kesan Negatifnya Terhadap Islam Dalam Era Kemajuan Umat. International Seminar On al-Quran 2005, Kolej Universiti Islam Malaysia (KUIM).
  20. Asas Memahami al-Hadith. Seminar Ihya al-Sunnah, Madrasah Wak Tanjong, Singapore. (2005)
  21. Penindasan Ekonomi Di Negara Umat Islam. Darul al-Quran JAKIM, Kuala Kubu Selangor. (2005)
  22. Kesederhanaan Islam Dalam Amar Makruf Dan Nahi Munkar. Seminar Kesederhanaan Islam 2005 Antarabangsa. Kedutaan Arab Saudi & Kerajaan Perlis.
  23. Kritikan Terhadap Islam Liberal Dari Perspektif Hukum Islam Semasa. Seminar Hukum Islam Semasa IV 2005. UM.
  24. Menangani Isu Bidah Melalui Pendekatan al-Quran Dan al-Sunnah. Persatuan Pegawai-Pegawai Agama Perak (2005).
  25. Bid’ah Hasanah. Seminar Penghayatan al-Sunnah, Kerajaan Negeri Perlis (2005).
  26. TAHUN 2006

  27. Pendirian Para Imam Ahl al-Sunnah Dalam Membela Amalan Sunnah. Wacana Pemikiran Islam: Ahli Sunnah Arus Perdana, GPK/Jabatan Hal Ehwal Islam Kelantan/Majlis Agama Islam Kelantan (24 Feb 2006).
  28. Imam al-Syafii: Latar Sejarah Dan Disiplin Kesarjanaan. Seminar Kegemilangan Ilmu Dan Pemikiran al-Imam al-Syafii. Kumpulan Karangkraf Sdn. Bhd/DBP (11 Mac 2006).
  29. Kesan Negatif Hadith Maudu’ Terhadap Masyarakat. Seminar Hadith. Persatuan Ulama Malaysia (Perak). (15 Julai 2006).
  30. Fawaid Ma’rifat Sabab Wurud al-Hadith fi Syarh al-Hadith. International Conference On The Quran and Sunnah: Methodologies Of Interpretation. Islamic Universiti Islam Antarabangsa (17-18 July 2006).
  31. Ke Arah Memahami Tajdid. Seminar Gerakan Tajdid. Muslim Profesionals Forum. (23 Julai 2006)
  32. Kesan Negatif Fanatik Mazhab Terhadap Umat. Seminar Mazhab Fiqh Dalam Islam. Madrasah Wak Tanjong Singapore. (5-6 Ogos 2006)
  33. Al-Maqasid al-Syar’iyyah fi al-Adab al-Nabawiyyah fi Islah al-Hukkam. Seminar Maqasid al-Syariah wa Subul Tahqiqiha fi al-Mujtama’ al-Mu’asir. International Conference On Islamic Jurisprudence And The Challenges Of 21st Century, Islamic Universiti Islam Antarabangsa (8-10 Ogos 2006).
  34. TAHUN 2007

  35. Tajassus Dalam Operasi Pencegahan Munkar. Seminar Tangkap Basah Peringkat Kebangsaan. Kerajaan Negeri Perlis. (8 Feb 2007).
  36. Pendirian Ulama Ahl al-Sunnah Dalam Mempertahankan Sunnah. Seminar International Pembaharuan Pemikiran Islam. Universitas Hamka, Hotel Aryaduta, Jakarta. (18-20 Februari 2007)
  37. Bangsa Melayu: Satu Persimpangan Identiti Belia Dari Perspektif Islam. Sidang Meja Bulat, Geostrategik, Bil 1/2007, Bahagian Keselamatan Negara, JPM Dengan Kementerian Belia Dan Sukan, Hotel Reniassanse, Melaka. (3-7 April 2007).
  38. Beberapa Peranan Sirah Dalam Tamadun Manusia. Seminar Warisan Nabawi, University Sains Islam Malaysia, Kuala Lumpur (12 Julai 2007).
  39. Al-Imam al-Ghazali r.h: Beberapa Kritikan Ulama Terhadap Karya-Karyanya. Seminar Pendekatan Ahl al-Sunnah (Mazhab-Mazhab). Universitas Muhammadiyyah Sumatera Utara, Hotel Garuda, Plaza Medan. (10-11 Ogos 2007).
  40. Islam Dan Cabaran Pemikiran. Munaqasah Fikr Islami, Yayasan Islam Trengganu. Kuala Trengganu. (14 Ogos 2007)
  41. Hadis Palsu: Kesannya Terhadap Imej Umat. Seminar Imej Islam, Madrasah Wak Tanjong Al-Islamiyyah, Singapura. (25-26 Ogos 2007).
  42. Ucaptama: Wanita Dan Syariat. Minum Petang WIRDA, Masjid Wilayah, KL. (28 Oktober 2007).
  43. Peranan Pegawai Pengurusan Masjid Dalam Menjana Penghayatan Sunnah. Seminar Pengurusan Masjid, Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Perlis. (17 November 2007)
  44. Konflik Umat Islam Masa Kini (Mengapa Kita Gagal Membina Tamadun). Diskusi Semasa, Yayasan Islam Trengganu. Kuala Trengganu. (27 Disember 2007).
  45. TAHUN 2008

  46. Perancangan Bandar Satu ‘Ibadah. Wacana Ilmu Perancangan Bandar Dari Perspektif Islam. Kuliyyah Seni Bina Dan Reka Bentuk Alam Sekitar, UIAM. (17 Jun 2008).
  47. Keperluan Muzakarah Antara Parti-Parti Politik Muslim. Seminar Masa Depan Politik Malaysia. Kolej Ungku Omar, UKM. (23 Julai 2008).
  48. Al-Hafiz Ibn Qayyim al-Jauziyyah Dan Karya Sirahnya Zad al-Ma’ad. Seminar: Buku Agung Dan Karya Perdana Dalam Tamadun Islam Dan Peradaban Melayu, IKIM. (12-13 Ogos 2008)

Friday, October 30, 2009

Khutbah Jumaat - 30 Oktober 2009

" ARchiteCTURE for LIFE "
"PENYAKIT HATI"
Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS)

"(Iaitu) orang-orang Yang beriman dan tenang tenteram hati mereka Dengan zikrullah". ketahuilah Dengan "zikrullah" itu, tenang tenteramlah hati manusia.

Kaum muslimin yang dirahmati Allah sekalian,

Berdasarkan ayat 28 dalam surah Ar-Ra'du yang dibacakan diawal khutbah tadi, marilah kita memperbanyakkan zikir kepada Allah SWT, kerana zikir ini dapat memberikan ketenangan hati kepada seseorang.

Sesungguhnya hati manusia memainkan peranan yang amat penting dalam membentuk peribadi seseorang insan. Hati yang baik akan melahirkan tingkah-laku yang baik dalam diri seseorang, manakala hati yang tidak baik pula akan menzahirkan sifat-sifat keji dan mazmumah dalam diri seseorang insan.

Rasulullah SAW bersabda;

"Bahawa di dalam tubuh badan manusia itu ada seketul daging, sekiranya baik daging tersebut maka baiklah seluruh tubuhnya tetapi sekiranya rosak daging tersebut maka rosaklah seluruh tubuh, daging tersebut ialah hati"

(Riwayat Bukhari dan muslim)

Imam Gazali ra membahagikan atau ‘Al-Qalbu' kepada dua pengertian iaitu;

Pertama: Hati sebagai segumpal daging yang terletak di dada sebelah kiri manusia yang boleh dilihat dengan mata kasar manusia.

Kedua: Hati dalam erti yang halus bersifat ketuhanan dalam rohani yang ada hubungan dengan hati jasmani yang pertama tadi. Hati dalam erti kata yang kedua ini disebut juga sebagai jiwa dan perasaan yang mendorong manusia melakukan sesuatu kebaikan atau keburukan. Kebaikan yang dilakukannya oleh manusia adalah kerana hati dan rohaninya baik, sedangkan kejahatan yang dilakukannya pula adalah kerana hati dan jiwanya telah rosak dan sakit.

Kaum muslimin yang dirahmati Allah,

Penyakit hati adalah berpunca daripada sifat-sifat keji (mazmumah)yang wujud dalam diri manusia, didalangi oleh iblis dan syaitan laknattullah. Dan syaitan adalah musuh yang sentiasa berusaha untuk memiliki dan menguasai hati dan jiwa anak-anak Adam sehinggalah hari kiamat. Oleh kerana itu, adalah menjadi kewajipan kepada kita untuk memelihara hati daripada dimasuki dan dikuasai oleh syaitan.

Imam Gazali menyatakan di dalam kitab ‘Ihya' Ulummudin ada dinyatakan bahawa hati manusia akan dapat dikuasai oleh syaitan melalui beberapa cara, antaranya;

*Perasaan Marah.

Syaitan akan sentiasa mengapi-apikan sehingga manusia sanggup melakukan perkara-perkara di luar batas kemanusiaan.

*Perasaan Hasad Dan Dengki.

Syaitan juga akan mengapi-apikan sehingga menyebabkan berlakunya fitnah-menfitnah sesama manusia.

*Apabila Manusia Mengutamakan Nafsu Shawat.

Syaitan akan melalaikan manusia daripada melakukan Solat dan Zikrullah.

*Sifat Bakhil Dan Kedekut.

Penyebab kepada manusia susah untuk bersedekah dan menginfaqkan hartanya pada perkara-perkara kebaikan.

*Terlalu Tergopoh-Gapah Dan Tidak Istiqamah Dalam Berbagai-Bagai Urusan.

Bersikap fanatik terhadap perasaan sendiri dan meremehkan pendapat orang lain, kerana syaitan akan menimbulkan jalan bahawa perbuatan itu adalah benar dan menyangka ia telah berbuat kebaikan. Bersangka buruk sesama umat Islam, sentiasa berperasaan was-was dan lain-lain lagi.

Sidang jumaat yang dirahmati Allah,

Apabila hati manusia telah dapat digoda dan dipengaruhi oleh bisikan syaitan, maka akan timbullah pula berbagai jenis penyakit hati, antaranya:

1: Sentiasa memenuhi kehendak dan tuntutan nafsu syawat dan mengenepikan tuntutan agama. Golongan ini dianggap sebagai bertuhankan nafsu sendiri. Firman Allah SWT dalam surah Al-Furqan ayat 43;

‘Terangkan kepadaku (wahai Muhammad) tentang keburukan keadaan orang yang menjadikan hawa nafsunya sebagai tuhan yang dipuja lagi ditaati? Maka dapatkah engkau menjadi penjaga (yang menjaganya supaya tidak sesat?)'

Sentiasa melakukan kesalahan demi kesalahan dan tidak pernah pula menyesal atas kesalahan yang telah dilakukan. Golongan ini sentiasa menambah dosa diri dari sehari ke sehari sehinggalah hati mereka tertutup dari menerima hidayah Allah SWT.

2. Di antara tanda hati yang sakit juga ialah apabila kemewahan dunia telah menguasai diri seseorang, maka pada saat itu ia tidak lagi mengingati kehidupan akhirat dan tidak akan berusaha untuk mendapatkannya. Rasa tamak haloba yang bersarang dalam hatinya menyebabkan ia terus mengejar kekayaan di dunia dengan apa cara sekalipun, tidak mengira halal haram sehingga sanggup melakukan penipuan, rasuah dan sebagainya semata-mata ingin menggapai apa yang dihajati daripada milik orang lain.

Firman Allah SWT dalam surah Al-Baqarah ayat 188 yang bermaksud;

"Dan janganlah kamu makan (atau mengambil) harta (orang lain) diantara kamu dengan jalan yang batil (yang salah menurut syara') dan janganlah pula kamu menghulurkan harta kamu (memberi rasuah) kepada hakim-hakim kerana hendak memakan (atau mengambil) sebahagian daripada harta manusia dengan (berbuat) dosa, padahal kamu mengetahui (salahnya)"

Sidang jumaat yang dirahmat Allah,

Apa yang kita lihat dikalangan masyarakat kita pada hari ini, terjadinya perselisihan faham, kekecohan, pergaduhan, perebutan kuasa dan sebagainya adalah disebabkan oleh perasaan hasad dengki dan tamak haloba yang telah bersarang di dalam hati mereka. Mereka hanya mengutamakan nafsu dan kepentingan diri sendiri sehingga sanggup melontarkan berbagai-bagai tuduhan dan fitnah kepada kesepaduan masyarakat umum. Akibatnya masyarakat menjadi berpecah-belah dan kehidupan mereka menjadi tidak tenteram. Dalam keadaan begini pun, mereka masih lagi mahu menggunakan kesempatan yang ada untuk memenuhi keinginan nafsu syawat mereka.

Sidang jumaat yang berbahagia,

Penyakit hati yang disebabkan dari sifat-sifat Mazmumah, jika tidak diubati pasti akan merosakkan ahklak dan budi pekerti seseorang muslim. Oleh kerana itu, hati manusia yang telah sakit itu perlulah diubati segera bagi mengelakkan kemudaratan yang lebih besar kepada masyarakat sekeliling.setiap penyakit pasti ada ubatnya. Maka, apakah ubatnya yang paling mujarab untuk menyembuhkan hati yang telah sakit itu? Apakah dengan berhibur di pusat-pusat hiburan seperti karaoke sebagainya atau dengan menuntut filem-filem yang melalaikan? Jawapannya tidak lain dan tidak bukan ialah dengan memperbanyakkan Zikrullah.

Firman Allah dalam surah Ar-Ra'du ayat 28:

"(Yaitu) orang-orang yang beriman dan tenang tenteram hati dengan zikrullah" ketahuilah dengan "zikrullah" itu, tenang tenteramlah hati manusia."

Perlu diingati bahawa Zikrullah itu bukan sahaja di majlis-majlis tertentu, bahkan ianya hendaklah dilakukan di mana-mana dan pada bila-bila masa yang kita inginkan sama ada kita sedang berdiri, duduk, berbaring dan sebagainya.

Sidang jumaat yang dirahmati Allah,

Sebagai seorang hamba yang mengaku beriman kepada Allah SWT, marilah kita membersihkan jiwa kita daripada sifat-sifat Mazmumah yang menjadi penyebab kepada berlakunya penyakit hati. Hendaklah kita sentiasa mengingati Allah SWT dan bersyukur dengan nikmat yang telah dikurniakan olehnya kerana dengan cara demikian kita akan dapat menundukkan perasaan tamak haloba, hasad dengki dan segala macam bentuk penyakit hati yang lain.

"Oleh itu, ingatlah kamu kepadaku (dengan mematuhi hukum dan undang-undang), supaya aku membalas kamu dengan kebaikan; dan bersyukurlah kamu kepadaku dan janganlah kamu kufur (akan nikmatku)"

(Al-Baqarah ayat 152)

Khutbah Kedua

Ya Allah, Engkaulah Tuhan Yang Maha Berkuasa, kami bersyukur kehadrat yang telah mengurniakan kami rahmat dan nikmat, sehungga kami dapat meneruskan usaha kearah memperkukuhkan Negara umat Islam khususnya Negeri Selangor, sebagai negeri yang maju, sejahtera dan berkebajikan. Justeru kami pohon kehadratmu Ya Allah, tetapkanlah iman kami, tingkatkanlah amal kami, kukuhkanlah perpaduan kami, murahkanlah rezeki kami, kayakanlah kami dengan ilmu yang bermanfaat, suburkanlah jiwa kami dengan budi pekerti yang mulia, kembalikanlah generasi muda kami ke jalan yang Engkau redhai, lindungilah kami daripada ujianMu yang berat seperti banjir besar, kemarau panjang, wabak penyakit, persengketaan, kemiskinan dan lain-lain supaya dengan demikian, negeri kami akan sentiasa bertambah makmur dan berkat.

Bacaaan 30 Oktober 2009

Wednesday, October 28, 2009

Thursday, October 22, 2009

Khutbah Jumaat - 23 Oktober 2009

" ARchiteCTURE for LIFE "
"BERSAMA MEMBENDUNG PERPECAHAN UMMAH"
Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS)

Sidang Jumaat yang dirahmati Allah sekalian,

Saya berpesan kepada diri saya dan sidang Jumaat sekalian, marilah kita meningkatkan sifat-sifat taqwa dengan bersungguh-sungguh melaksanakan amar makruf dan mencegah segala kemungkaran yang berlaku dalam masyarakat kita. Mudah-mudahan usaha tersebut menjadikan kita sebagai hamba Allah yang benar-benar bersyukur atas segala nikmat pemberiannya. Firman Allah s.w.t di dalam surah Ali-‘Imran ayat 133:

"Dan bersegeralah kamu kepada (mengerjakan amal-amal yang baik untuk mendapat) keampunan daripada tuhan kamu dan mendapat Syurga yang luas seluas Langit dan Bumi, yang disediakan bagi orang yang bertaqwa".

Kaum Muslimin yang dikasihi sekalian,

Sesungguhnya malapetaka yang paling besar bagi umat Islam ialah apabila berlaku perpecahan dan perselisihan faham sesama mereka. Ini kerana kunci utama kekuatan umat Islam ialah apabila mereka memiliki sifat kasih dan sayang. Hanya dengan kembali melaksanakan Syariat Islam sahajalah, umat Islam akan dapat menebus kembali kegemilangan yang telah hilang sejak 3 Mac 1924 iaitu tarikh kejatuhan empayar khilafah Islam Othmaniah yang terakhir diterokai.

Kerajaan Islam zaman dahulu amat kuat dan digeruni oleh musuh-musuh Islam hasil tarbiah Nabi bersama para sahabat. Usaha ini kemudiannya diteruskan oleh khulafa ar-Rashidin dan khalifah-khalifah Islam yang selepasnya. Wujudnya perpaduan yang kukuh itu disebabkan umat Islam yang bernaung di bawah satu kepimpinan yang mendukung ketauhidan kepada Allah s.w.t dalam segenap aspek sehingga kerajaan Islam menguasai hampir 2/3 dunia.

Benarlah kata-kata As-Shahid imam Hassan al-Banna', seorang pemimpin ulung jemaah Ikhwanul Muslimin:

"Berkasih sayanglah antara satu sama lain, berusahalah membina ikatan ukhwah yang kukuh. Ia adalah rahsia kekuatanmu dan tunggak kejayaan kamu".

Kaum Muslimin yang dikasihi sekalian,

Inilah rahsia kekuatan umat yang amat digeruni oleh musuh-musuh Islam. Mereka dengan sedaya upaya berusaha untuk memecahkan kesatuan umat Islam dengan pelbagai cara termasuklah menanamkan kefahaman dan ideologi ciptaan mereka di dalam pemikiran umat Islam disamping menjauhkan jiwa dan roh mereka daripada mentaati segala perintah Allah s.w.t.

Kesannya, kita lihat kini umat Islam dihina, diinjak dan dipermain-mainkan oleh musuh Islam. Minda umat Islam disogokkan dengan kefahaman dan keyakinan bahawa kemajuan hanya boleh diperolehi dengan cara dan acuan Barat sahaja. Akhirnya wujudlah dikalangan umat Islam yang memandang tinggi tamadun Barat dan melihat tamadun Islam sebagai jumud, mundur dan ketinggalan.

Terdapat segelintir dikalangan umat Islam tidak merasakan umat Islam yang lain adalah saudara mereka. Apabila saudara seIslam kita dibunuh di Palestin, Kashmir, Afghanistan, Iraq, para wanita diperkosa, orang-orang tua diperlakukan seperti haiwan oleh musuh Islam, kita hanya mampu memandang sahaja tanpa ada sekelumit kepedulian kita terhadap nasib mereka di sana.

Lebih menyedihkan lagi, diwaktu para isteri di Iraq meratapi kematian suaminya, ibu-ibu Palestin menangisi kehilangan anak-anak dan saudara-mara mereka, ada dikalangan kita yang begitu pemurah mengalirkan air mata menangisi idolanya yang tersingkir dalam program realiti television, meratap kesedihan melihat rancangan drama dan filem. Sebaliknya, begitu mahal pula untuk mengalirkan air mata melihat keperitan yang ditanggung oleh saudara seislamnya yang tertindas dan terjajah di Negara sendiri.

Kaum Muslimin yang dikasihi sekalian,

Tiada jalan lain untuk kita menjadi satu umat Islam yang kuat dan dihormati melainkan dengan kita kembali melaksanakan tuntutan Islam dengan bersungguh-sungguh dalam segenap Aspek kehidupan. Dengan iltizam dan kesungguhan yang kuat, kecintaan dan keyakinan kita kepada pertolongan Allah s.w.t sahajalah akan meletakkan kita kembali sebagai satu umat yang gemilang di dunia dan akhirat.

Ukhwah Islamiah secara jelas, terang dan nyata menjadi asas perpaduan umat Islam. Rasulullah pernah bersabda yang diriwayatkan oleh imam Muslim yang bermaksud:

"Perumpamaan orang-orang mukmin dari segi kasih sayang, hormat-menghormati, kemesraan sesama mereka adalah seperti satu tubuh; apabila mengadu sakit salah satu anggota daripadanya, maka seluruh tubuh akan merasa sakit dengan berjaga malam dan demam".

Tidak syak lagi bahawa perpaduan dan persaudaraan dikalangan umat Islam memainkan peranan yang amat penting dalam mewujudkan dan mengukuhkan keharmonian dan keamanan bagi sesebuah negara dan bangsa. Perpaduan ini jugalah yang akan menentukan kejayaan dan kemajuan tamadun umat Islam. Sebaliknya perpecahan akan menyebabkan kegagalan, kemunduran dan kemusnahan.

Kaum Muslimin yang dikasihi sekalian,

Hayatilah sabda rasulullah s.a.w yang diriwayatkan oleh imam Bukhari dan Muslim yang bermaksud:

"Jagalah diri kamu dari berprasangka, kerana sesungguhnya prasangka itu adalah perkataan yang paling dusta dan janganlah kamu sengaja mencari-cari kesalahan. Janganlah kamu intip-mengintip, janganlah kamu berlumba-lumba mengatasi saudaramu dan janganlah berdengki-dengkian, janganlah benci-membenci dan janganlah kamu pulau-memulaukan. Dan jadilah kamu hamba-hamba Allah yang bersaudara".

Berdasarkan hadith di atas, kita hendaklah menjaga diri daripada melakukan perbuatan-perbuatan yang boleh merosakkan ukhwah sepertimana yang diterangkan dalam hadith di atas. Ukhwah dan perpaduan itu suatu yang tidak ternilai harganya yang wajib dipelihara. Oleh itu, Ukhwah dan perpaduan merupakan nikmat kurniaan Allah seperti yang diterangkan dalam firmannya, surah Al-Anfal ayat 63:

"Dan (Dialah) yang menyatu-padukan di antara hati mereka (yang beriman itu). Kalaulah engkau belanjakan segala harta benda juga menyatu-padukan di antara hati mereka, akan tetapi Allah telah menyatu-padukan di antara hati mereka. Sesungguhnya Dia maha kuasa lagi maha bijaksana".

Kita wajib menyedari bahawa iblis laknatullah, para syaitan durjana dan musuh-musuh Islam sentiasa mencari peluang untuk memesongkan aqidah, meracuni keimanan dan kepercayaan seorang Muslim. Apabila iman sudah rapuh, maka akan mudahlah anasir yang tidak sihat masuk ke dalam diri manusia, sekaligus akan berlakulah segala perpecahan di dalam kesatuan umat dan Negara. Kita juga akan dipergunakan oleh musuh-musuh Islam bagi memecahkan belahkan kekuatan umat Islam dari dalam. Inilah yang dirancang dan dicita-citakan oleh mereka. Mereka sebenarnya tidak akan dapat duduk diam melihat kita bersatu, maju dan berkembang.

Ketahuilah, bahawa di setiap sudut dan ruang, kehidupan umat Islam sentiasa diawasi dan di kelilingi oleh perangkap musuh-musuh Islam. Berbagai cara dan taktik diperkenalkan di dalam ruang kehidupan atas nama kemajuan dan kebudayaan. Inilah yang sering menyebabkan kita selalu lalai dan alpa, yang akhirnya memerangkap kita tanpa disedari.

Kaum Muslimin yang dikasihi sekalian,

Setiap diri kita wajib berperanan untuk menjadi pencetus perubahan ke arah memantapkan perpaduan sesama kita. Setiap individu Muslim akan dapat menikmati kemanisan ukhwah Islam dengan memastikan bahawa kita tidak menjadi penyebab kepada perpecahan umat. Ini dapat dilaksanakan dengan cara kita kembali bersama-sama kepada hukum Allah s.w.t.

Allah s.w.t berfirman di dalam surah an-Nisa' ayat 65:

"Maka demi tuhanmu, mereka (pada hakihatnya) belum lagi beriman hinggalah mereka menjadikan kamu hakim terhadap perkara yang mereka perselisihkan, kemudian mereka tidak merasa keberatan dalam hati mereka terhadap apa yang telah kamu putuskan dan mereka menerima dengan sepenuhnya".

Selain daripada itu, kita wajib memiliki akhlak Islam demi memelihara ukhwah dan perpaduan. Pendekatan menyerang dan menghukum perlu dielakkan. Sebaliknya pendekatan mesra masyarakat perlu diutamakan demi menunjukkan bahawa Islam adalah rahmat kepada seluruh alam dan sesuai untuk semua manusia tanpa mengira jantina, kaum dan warna kulit.

Firman Allah s.w.t di dalam surah an-Nahl ayat 125:

"Serulah (manusia) kepada jalan tuhanmu dengan hikmah dan nasihat yang baik dan berbincanglah dengan mereka dengan cara yang baik. Sesungguhnya tuhanmu dialah yang lebih mengetahui tentang siapa yang tersesat dari jalannya dan dialah yang lebih mengetahui orang-orang yang mendapat petunjuk".

Kaum Muslimin yang dikasihi sekalian,

Marilah kita menguatkan kembali ikatan kesatuan Islam dan memperkasakan ikatan persaudaraan kita menuju kepada matlamat yang satu iaitu mendaulatkan kembali Islam sebagai syariat yang dilaksanakan di atas muka bumi Allah ini. Hanya kepada Allah s.w.t tempat kita kembali dan memohon pertolongan agar seluruh hati umat Islam hari ini bersatu dalam satu wadah dan satu matlamat perjuangan.

"Katakanlah, ya Allah, pemilik alam kerajaan ini, Engkau memberi kekuasaan kepada sesiapa yang Engkau kehendaki, Engkau mengambil kekuasaan itu daripada sesiapa yang Engkau kehendaki, Engkau berkuasa memuliakan dan menghinakan sesiapa yang Engkau kehendaki, di tangan Engkau (ya Allah) segala kebaikkan, sesungguhnya Engkau maha berkuasa atas segala sesuatu".

(Ali-Imran: 26)

Monday, October 19, 2009

MagMyPic


Create Fake Magazine Covers with your own picture at MagMyPic.com


MagMyPic


Create Fake Magazine Covers with your own picture at MagMyPic.com


MagMyPic


Create Fake Magazine Covers with your own picture at MagMyPic.com


MagMyPic


Create Fake Magazine Covers with your own picture at MagMyPic.com


MagMyPic


Create Fake Magazine Covers with your own picture at MagMyPic.com


MagMyPic


Create Fake Magazine Covers with your own picture at MagMyPic.com


MagMyPic


Create Fake Magazine Covers with your own picture at MagMyPic.com


MagMyPic


Create Fake Magazine Covers with your own picture at MagMyPic.com


Hukum Memakai Purdah?

" ARchiteCTURE for LIFE "

Soalan: Sejauh manakah pandangan Islam tentang pemakaian purdah dalam kalangan muslimat terutamanya di dalam masyarakat kita hari ini, yang majoritinya berpakaian menutup aurat mengikut `uruf dan adat kebiasaan.

Jawapan :Persoalan memakai purdah atau yang disebut sebagai niqab bagi wanita adalah persoalan khilafiyyah yang diiktiraf. Maksudnya para `ulama berbeza pendapat mengenainya atas kaedah dan hujah yang diiktiraf untuk kedua-dua pihak. Ada di ulama kalangan yang mewajibkannya dengan menganggap wajah wanita adalah `aurat. Jumhur fuqaha’ (majoriti ulama fiqh) pula menganggap wajah wanita bukannya `aurat. Ini seperti yang disebut oleh al-Imam al-Nawawi di dalam kitabnya al-majmu’ , katanya: “Sesungguhnya `aurat wanita yang merdeka itu ialah seluruh badannya kecuali muka dan kedua tapak tangan. Inilah pendapat al-Imam al-Syafi`i, al-Imam Malik, al-Imam Abu Hanifah, al-Imam al-`Auza`i, al-Imam Abu Thaur dan lain-lain. Demikian juga dalam satu riwayat daripada pendapat al-Imam Ahmad”

Di zaman ini, di kalangan ulama yang kuat menegaskan wajah wanita adalah `aurat antaranya al-Syeikh Ibn Baz r.h.dalam fatwa-fatwanya yang banyak, juga Dr. Sa`id Ramadhan al-Buthi dalam buku kecilnya “إلى كل فتاة تؤمن بالله” dan sebelum itu `Abu al-`Ala al-Maududi r.h dalam bukunya al-Hijab. Sementara yang menyatakan wajah wanita bukan `aurat adalah majoriti ulama semasa, antaranya Dr. Yusuf al-Qaradawi dalam bukunya “النقاب للمرأة المسلمة، بين القول ببدعيته، والقول بوجوبه” Al-Syeikh Nasir al-Din al-Albani r.h. dalam “جلباب المرأة السلمة في الكتاب والسنة dan selepas itu sebagai jawapan dan tambahan kepada kitab tersebut beliau menulis الرد المفحم. Demikian juga Muhammad al-Ghazali dalam banyak tempat dalam buku-bukunya.

Alasan-alasan yang dibawa oleh jumhur ulama yang menyatakan wajah wanita muslimah bukannya `aurat adalah jelas dan nyata. Antaranya:

a) Firman Allah dalam Surah al-Nur ayat 31

وَلا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلاّ مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُيُوبِهِنَّ

Maksudnya: “Dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan (tubuh) mereka kecuali yang zahir daripadanya; dan hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya dengan tudung kepala mereka”.

Berpandukan ayat ini pihak jumhur berhujah dengan dua perkara:

Pertama: Jumhur menafsirkan maksud: ِإلاّ مَا ظَهَرَ مِنْهَا (maksudnya: kecuali yang zahir daripadanya) ialah wajah dan tapak tangan. Ini sama seperti yang ditafsirkan oleh Ibn `Abbas, Umm al-Mukminin`Aisyah, `Abdullah bin `Umar, Anas bin Malik, Abu Hurairah, al-Miswar bin Makhramah dan lain-lain. Sesiapa yang inginkan pendetilan mereka boleh melihat kitab-kitab tafsir, hadith dan fiqh ketika para `ulama menghuraikan ayat ini. Al-Syeikh al-Albani r.h. mendetilkan penbincangan ayat tersebut dalam kitabnya الرد المفحم membukti bahawa muka dan tapak tangan bukannya aurat bagi wanita muslimah dan beliau menyenaraikan riwayat para sahabah yang memegang pendapat ini.

Kedua: ayat di atas menyatakan:

وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُيُوبِهِنَّ

(maksudnya) “dan hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya dengan tudung kepala mereka”.
Allah hanya memerintahkan agar ditutupجيوب iaitu jamak kepada جيب ataupun kita terjemahkan sebagai bahagian dada yang terdedah disebabkan belahan leher baju. Ini bermaksud wanita diperintahkan agar tudung kepala mereka dilabuhkan sehingga menutup bahagian dada yang terdedah kerana belahan leher baju. Ayat ini tidak langsung menyebut agar mereka menutup wajah mereka. Kalaulah wajah itu adalah `aurat, maka sudah pasti ayat ini akan turut memerintahkan agar mereka menutupnya juga.

Oleh itu al-Imam Ibn Hazm al-Andalusi menyebut dalam al-Muhalla: “Ayat adalah dalil bahawa diharuskan membuka wajah, tidak mungkin sama sekali difahami selain dari itu”

b) Firman Allah dalam Surah al-Ahzab, ayat 52

لا يَحِلُّ لَكَ النِّسَاءُ مِنْ بَعْدُ وَلا أَنْ تَبَدَّلَ بِهِنَّ مِنْ أَزْوَاجٍ وَلَوْ أَعْجَبَكَ حُسْنُهُنَّ

(maksudnya) “Tidak halal bagimu berkahwin dengan perempuan-perempuan yang lain sesudah (isteri-isterimu yang ada) itu, dan engkau juga tidak boleh menggantikan mereka dengan isteri-isteri yang baru sekalipun kecantikan mereka mengkagumkanmu, kecuali hamba-hamba perempuan yang engkau miliki. Dan (ingatlah) Allah sentiasa Mengawasi tiap-tiap sesuatu”.

Ayat ini ditujukan kepada Nabi s.a.w.. Daripada ayat ini jelas bahawa para muslimat ketika zaman baginda s.a.w. tidak menutup wajah mereka, jika tidak bagaimana mungkin kecantikan mereka boleh menarik perhatian baginda. Ini tidak mungkin melainkan wajah mereka terbuka dan dapat dilihat.

c) Di dalam sebuah hadith daripada Abu Kabsyah alAnmari, katanya:

كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّه عَلَيْهِ وَسَلَّمَ جَالِسًا فِي أَصْحَابِهِ فَدَخَلَ ثُمَّ خَرَجَ وَقَدِ اغْتَسَلَ فَقُلْنَا يَا رَسُولَ اللَّهِ قَدْ كَانَ شَيْءٌ قَالَ أَجَلْ مَرَّتْ بِي فُلانَةُ فَوَقَعَ فِي قَلْبِي شَهْوَةُ النِّسَاءِ فَأَتَيْتُ بَعْضَ أَزْوَاجِي فَأَصَبْتُهَا فَكَذَلِكَ فَافْعَلُوا فَإِنَّهُ مِنْ أَمَاثِلِ أَعْمَالِكُمْ إِتْيَانُ الْحَلالِ

(Suatu ketika Rasulullah s.a.w. duduk bersama sahabat-sahabat baginda. Tiba-tiba baginda masuk (ke dalam rumah baginda), kemudian keluar dalam keadaan baginda sudah mandi. Kami pun bertanya: “Wahai Rasulullah! Apakah berlaku sesuatu?”. Jawab baginda: “Ya! Telah melintasi di hadapanku fulanah (perempuan tertentu yang dikenali), maka timbul dalam hatiku syahwat terhadap wanita, lantas aku pun mendatangi salah seorang dari isteriku dan menyetubuhinya. Demikianlah yang mesti kamu lakukan, kerana antara amalan kamu yang baik ialah mendatangi yang halal” (Riwayat Ahmad dan al-Tabarani di dalam الأوسط . Kata al-Albani dalam سلسلة الأحاديث الصحيحة sanad hadith ini hasan, bahkan lebih tinggi dari hasan إن شاء الله) .

Walaupun rawi hadith tidak menyebut nama wanita berkenaan, tetapi perkataan fulanah dalam bahasa arab bermaksud wanita tertentu yang dikenali. Ini menunjukkan Rasulullah s.a.w. mengenalinya. Sebagai Rasul yang bersifat dengan keinsanan maka timbulnya perasaan dalam hati baginda seperti mana ianya timbul dalam jiwa seorang insan lelaki yang normal. Maka untuk melepasi perasaan tersebut baginda mendatangi seorang daripada isteri-isteri baginda, iaitu Zainab seperti yang dinyatakan dalam riwayat yang lain. Juga hadith ini adalah tunjuk ajar Nabi s.a.w. secara praktikal kepada para sahabah.

Dalam riwayat-riwayat yang lain disebut:

فَإِذَا رَأَى أَحَدُكُمُ امْرَأَةً فَأَعْجَبَتْهُ فَلْيَأْتِ أَهْلَهُ فَإِنَّ ذَاكَ يَرُدُّ مِمَّا فِي نَفْسِهِ

“Apabila seseorang kamu melihat seseorang wanita yang mengkagumkannya, maka datangi isterinya, kerana itu dalam menyelesaikan apa yang ada dirinya” (Riwayat Muslim, Abu Daud, al-Tirmizi, al-Baihaqi, Ahmad, lafaz hadith di atas ialah lafaz al-Imam Ahmad).

Jika kita teliti hadith ini, kita akan bertanya, “bagaimana mungkin kecantikan wanita zaman tersebut boleh menarik perhatian lelaki jika mereka semua menutup wajah atau berpurdah?. Ini menunjukkan mereka tidak menutup wajah mereka.

d) Dalam hadith yang lain yang diriwayatkan Al-Bukhari, Muslim dan lain-lain:

عَنْ عَبْدِاللَّهِ بْنِ عَبَّاسٍ رَضِي اللَّه عَنْهممَا قَالَ كَانَ الْفَضْلُ رَدِيفَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّه عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَجَاءَتِ امْرَأَةٌ مِنْ خَشْعَمَ فَجَعَلَ الْفَضْلُ يَنْظُرُ إِلَيْهَا وَتَنْظُرُ إِلَيْهِ وَجَعَلَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهم عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَصْرِفُ وَجْهَ الْفَضْلِ إِلَى الشِّقِّ الْآخَرِ

Daripada Ibn `Abbas r.a., katanya Al-Fadhal (bin `Abbas) pernah menjadi radif Rasulullah s.a.w. (menaiki unta yang sama di belakang Rasulullah). Datang seorang wanita dari khasy`am. Lalu al-Fadhal memandangnya dan dia pun memandang al-Fadhal. Maka Nabi pun memusingkan wajah al-Fadhal ke arah lain.

Dalam riwayat al-Nasai dinyatakan:

فَأَخَذَ الْفَضْلُ بْنُ عَبَّاسٍ يَلْتَفِتُ إِلَيْهَا وَكَانَتِ امْرَأَةً حَسْنَاءَ وَأَخَذَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّه عَلَيْهِ وَسَلَّمَ الْفَضْلَ فَحَوَّلَ وَجْهَهُ مِنَ الشِّقِّ الْآخَرِ

Lantas al-Fadhal bin `Abbas memandangnya. Dia adalah seorang perempuan yang cantik Maka Nabi pun memusingkan wajah al-Fadhal ke arah lain.

Riwayat-riwayat ini menunjukkan wanita pada zaman Nabi s.a.w tidak menutup wajah mereka. Sementara Nabi s.a.w pula hanya memusingkan wajah al-Fadhal tanpa menyuruh wanita berkenaan menutup wajah. Sekalipun dia sangat cantik. Ini menunjukkan pendapat yang menyatakan wanita yang berwajah cantik wajib menutup muka juga adalah tidak kukuh. Jika dibaca kesuluruhan hadith kita kan tahu, peristiwa itu berlaku pada haji wada’. Sedangkan ayat hijab dalam al-Quran turun sebelum itu lagi, iaitu pada tahun 5 hijrah. Maka dakwaan yang menyatakan perintah menutup wajah datang selepas itu, adalah tidak tepat.

Inilah sebahagian daripada dalil-dalil yang banyak yang dikemukakan oleh jumhur `ulama bagi membuktikan wajah wanita bukan `aurat. Berpegang kepada pendapat jumhur dalam ini adalah lebih jelas dari segi nas atau dalilnya, juga lebih memudah seseorang muslimah di dalam alam semasa yang ada. Islam itu mudah dan praktikal seperti yang ternyata pada nas-nas al-Quran dan al-Sunnah.

Allah Lebih Mengetahui
Dr. Mohd Asri Zainul Abidin

Di sebalik ANDALUSIA

" ARchiteCTURE for LIFE "

Daripada Berita Harian Online, 20 April 2008. Tajuk: Ulul Albab: Meratapi Andalus Demi Merapatkan Umat, oleh Abdurrahman Haqqi. Permusuhan, kesenangan serta kecintaan terhadap dunia faktor keruntuhan kerajaan Islam di Sepanyol.

MENANGISLAH anakku bak kaum wanita menangis ke atas kerajaanmu yang hilang kerana kamu tidak dapat memeliharanya seperti kaum lelaki.” Begitulah ucapan seorang bonda Raja dalam sejarah Islam di Andalus, Sepanyol. Ia diucapkan oleh Aisyah kepada anaknya Abu Abdullah daripada puak Bani al-Ahmar, Raja terakhir kerajaan Islam Granada pada 21 Muharram 897 Hijrah (H) yang memeterai perjanjian penyerahan kerajaannya kepada Raja Kristian Sepanyol, Ferdinand dan Isabella. Dengan itu, berakhirlah era kerajaan Islam di bumi Eropah yang berkuasa selama 800 tahun.

Bani al-Ahmar adalah puak yang menguasai wilayah Islam terakhir di Sepanyol iaitu Granada daripada 620 H hingga 897 H, pada tahun di mana perjanjian di atas dimeterai. Perjanjian yang membabitkan 67 perkara itu termasuk jaminan keselamatan orang Islam di Sepanyol yang pada akhirnya tidak pernah direalisasikan bahkan selepas 300 tahun kemudian, Islam dan tanda-tandanya terhakis di bumi Sepanyol, seolah-olah Islam dan tamadunnya tidak pernah wujud di negara itu walaupun ia pernah menyinari dan menerajuinya selama 800 tahun. Perjanjian ini akhirnya dimeterai kerana menerima banyak tekanan daripada orang Kristian Sepanyol termasuk kejadian paling memilukan dalam sejarah Islam pada 892 H. Pada masa itu ribuan umat Islam yang dijanjikan boleh menyelamatkan diri dengan berlayar ke Afrika dibunuh beramai-ramai secara kejam dan tidak berperikemanusiaan.

Dalam kejadian itu, ribuan umat Islam mati bergelimpangan bermandi darah selepas tentera Kristian membunuh mereka. Sebelum itu, ketika mereka bersembunyi di dalam rumah, dengan lantang tentera Kristian membuat pengumuman bahawa orang Muslim Granada boleh keluar dari rumah mereka dengan aman bagi membolehkan mereka menaiki kapal untuk berlayar keluar dari Sepanyol dengan membawa barang keperluan masing-masing. Tentera Kristian turut memaklumkan keselamatan orang Islam yang ingin meninggalkan Sepanyol terjamin. Ramai umat Islam yang meragui tawaran tentera Kristian itu. Bagaimanapun, selepas umat Islam melihat sendiri kapal yang akan membawa mereka berlabuh di pelabuhan, mereka kemudian mengambil keputusan menerima tawaran itu.
Keesokan harinya, ribuan penduduk Muslim Granada keluar beramai-ramai membawa seluruh barang keperluan mereka pergi ke pelabuhan itu. Bagaimanapun, ada umat Islam yang tidak mempercayai tawaran tentera Salib itu terus bertahan dan bersembunyi di rumah masing-masing. Selepas ribuan umat Islam Sepanyol berkumpul di pelabuhan, dengan pantas tentera Kristian menggeledah rumah yang ditinggalkan mereka sebelum membakarnya. Ribuan umat Islam yang berada di pelabuhan pula tergamam apabila tentera Kristian membakar kapal yang dikatakan akan mengangkut mereka keluar dari Sepanyol. Kapal itu kemudian tenggelam dan umat Islam tidak dapat berbuat apa-apa kerana mereka tidak bersenjata. Kebanyakan mereka adalah wanita dan kanak-kanak, sedangkan tentera Kristian mengepung mereka dengan pedang terhunus.

Selepas menerima arahan pemimpin, ribuan tentera Kristian itu kemudian membunuh umat Islam Sepanyol tanpa perasaan belas kasihan. Jerit tangis dan takbir terdengar tetapi dengan buas tentera Kristian terus membunuh warga awam yang sama sekali tidak berdaya. Seluruh Muslim Sepanyol di pelabuhan itu habis dibunuh dengan kejam. Darah bergenang di mana-mana. Laut yang biru berubah menjadi merah kehitam-hitaman. Itulah kisah menyedihkan dalam sejarah umat Islam yang tidak boleh dilupakan. Banyak cerita yang menyayat hati seperti ini dibukukan seperti al-Ihatah fi Akhbar Gharnatah (Berita Menyeluruh Mengenai Granada) dan al-Muqtabas min Akhbar al-Andalus (Sekelumit Sejarah Andalus), malah seorang ulama terkenal seperti Ibn Hazam menceritakannya dalam kitab mashurnya al-Fisal fi al-Milal wa al-Nihal.

Selepas kejadian itu dan memerintah Sepanyol selama 300 tahun, tidak ada tanda atau simbol Islam yang kekal di negara itu. Umat Islam juga diugut dan diseksa oleh tentera Kristian Sepanyol dengan pelbagai ugutan dan seksaan yang sangat kejam, mengerikan dan menakutkan dan tidak ada belas kasihan. Orang Kristian di Sepanyol tidak mahu Islam wujud lagi. Oleh itu kita dapati umat Islam sangat tersepit sehingga ada yang mengaku Kristian padahal mereka seorang Muslim kerana terlalu perit dugaan yang dialami mereka.
Islam mula masuk ke Sepanyol pada 92 H di bawah kepemimpinan panglima Tariq bin Ziyad, Musa bin Nusair dan Abdul Aziz bin Musa. Selepas kemasukan mereka melalui Jabal Tariq (Gibral Tar) pada tahun itu, Sepanyol beransur-ansur muncul menjadi sebuah negeri yang makmur. Pasukan Islam tidak saja berhenti di Sepanyol, malah terus meluaskan empayar di negeri sekitar seperti Perancis. Kota Carcassone, Nimes, Bordeaux, Lyon, Poitou, Tours dan sebagainya jatuh ke tangan umat Islam. Walaupun pasukan Islam sangat kuat dan memiliki kekuasaan yang luas, mereka masih tetap memberikan toleransi kepada suku Goth dan Navaro di daerah sebelah Barat yang juga kawasan pergunungan.

Islam sudah menerangi Sepanyol dan oleh kerana sikap penguasa Islam begitu baik dan rendah hati, maka ramai orang Sepanyol yang tulus dan ikhlas memeluk Islam. Mereka bukan hanya beragama Islam, namun mereka sungguh-sungguh mempraktikkan kehidupan secara Islam. Mereka tidak hanya membaca al-Quran malah bertingkah laku berdasarkan al-Quran. Keadaan tenteram seperti itu berlangsung hampir enam abad lamanya.

Penguasa dan pemimpin Islam pada masa itu sangat berwibawa dan digeruni. Abdul Rahman al-Dakhil, sebagai contoh, adalah orang yang mendirikan Khilafah Bani Umayyah di Andalus. Ketika dijemput pemimpin Kristian yang dibantunya dalam memerangi musuh mereka, beliau dipelawa minum arak, tetapi beliau menolak secara diplomasi dengan katanya: “Aku memerlukan tambahan untuk otakku bukan untuk mengurangkannya.”

Bagaimanapun, selama Islam berada di Andalus berabad-abad lamanya itu, mereka tetap di keliling orang kafir Sepanyol yang sedia menanti untuk menghapuskan Islam di negara itu, namun mereka selalu gagal. Beberapa kali dicuba tapi selalu tidak berhasil. Mereka kemudian menghantar perisik untuk mengkaji kelemahan umat Islam di Sepanyol. Akhirnya perisik itu menemui cara untuk menakluki Islam di Sepanyol, iaitu melemahkan iman mereka dengan serangan pemikiran dan budaya.
Mereka secara senyap menghantar arak dan rokok secara percuma ke wilayah Sepanyol. Muzik diperdengarkan untuk memujuk kaum mudanya agar lebih suka menyanyi dan menari daripada membaca al-Quran. Mereka juga mengirim sejumlah ulama palsu yang kerjanya meniupkan perpecahan di kalangan umat Islam Sepanyol. Akhirnya usaha mereka membuahkan hasil apabila satu persatu daerah di Sepanyol jatuh.
Di samping itu, antara punca lain yang membuat Andalus hilang daripada peta sejarah umat Islam adalah perbalahan dan permusuhan sesama sendiri antara mereka sehingga menjadi lebih daripada 20 puak yang mempunyai negeri sendiri. Antaranya Bani Jahur, Bani ‘Ibad, Bani al-Aftas, Bani Nun dan lain-lain. Dengan wujudnya ramai puak ini, mudahlah musuh Islam di Andalus merebut kembali tanah mereka kerana mereka mengetahui kelemahan umat Islam. Apa yang menyedihkan ada umat Islam yang menjual agama dan negara demi kepentingan peribadinya.

Sebagai contoh, Abu Zaid, gabenor daerah Balansiah ketika rakyatnya memberontak dia membuat perjanjian dengan Raja Kristian Choinawi untuk membantu memadamkan pemberontakan itu. Sebagai habuannya, Abu Zaid akan memberikan beberapa kawasan kepada Choinawi dan membayar ‘jizyah’ tahunan kepadanya. Jizyah dalam Islam mesti dibayar bukan Islam kepada pemerintah Islam, tetapi apa yang dilakukan Abu Zaid yang beragama Islam adalah terbalik apabila berjanji membayar jizyah kepada Choinawi yang beragama Kristian.
Lapan ratus tahun bukan masa yang singkat. Selepas umat Islam ‘menghidupkan’ Sepanyol dan menjadikannya bangsa yang bertamadun, berbanding bangsa lain di Eropah, akhirnya ia seolah-olah tidak pernah wujud di negara itu? Peristiwa ini amat menyedihkan bagi umat Islam sepanjang zaman. Sepanyol sekarang bukan Sepanyol dahulu. Sepanyol hari ini bukanlah Andalus pada satu masa dulu. Sepanyol sekarang adalah Sepanyol yang mempunyai seorang menteri pertahanan wanita, Carme Chacon yang boleh memeriksa barisan tentera negaranya walaupun dalam keadaan hamil seperti dilaporkan akhbar pada 14 April lalu.

Sebenarnya musuh Islam dan umatnya tetap satu. Dari dulu hingga sekarang musuh Islam tetap ada, cuma ia berbeza orang dan jenteranya. Mereka tetap ingin melenyapkan Islam sedapat mungkin dengan apa juga cara. Dengan mengambil contoh Andalus yang hilang dan mencari sebab kehilangannya termasuk kelemahan akidah dan terlepas daripada jalur yang lurus, permusuhan sesama sendiri, berpihak kepada bukan Islam, kesenangan yang tidak terkawal dan kecintaan terhadap dunia, tidak mustahil ia juga akan berlaku di mana-mana. Dan ketika itu ucapan bonda Aisyah pada permulaan tulisan ini akan terdengar kembali. Wallahu a’lam.

INTI PATI:

Perubahan hebat berlaku ke atas tamadun di serata dunia tidak terlepas daripada pengaruh Islam dan kebangkitan tamadun Eropah Barat Moden dicorakkan oleh Islam yang pernah berkuasa selama 800 tahun di Sepanyol dan Andalusia. Cahaya Islam pernah meresap masuk menguasai Eropah. Islam sudah berlabuh di Sepanyol hingga ke tembok Vienna. Islam tidak memisahkan agama dari negara dan menolak sekularisme dalam bentuk apapun yang bertujuan memisahkan agama daripada kehidupan yang menjadikan kehidupan lepas bebas daripada neraca agama. Apabila ketiga-tiga ciri dapat direalisasikan generasi Islam kini, konspirasi musuh Islam akan dapat diatasi.

FAKTA:

* Islam memerintah Sepanyol dari 711 hingga 1492.
* Banyak warisan ditinggalkan tamadun Islam di Sepanyol.
* Tariq ibni Ziad mendarat di Gibralta pada 30 April 711 dan menamakan Sepanyol sebagai Al-Andalus.
* Pemerintah Islam membina istana yang besar dinamakan Alhambra dan masjid besar dinamakan Qardoba.

Hasil Nukilan :

Dr. Danial Zainal Abidin
dzcsyifa@streamyx.com
http://danialzainalabidin.com

Friday, October 16, 2009

Khutbah Jumaat - 16 Oktober 2009

" ARchiteCTURE for LIFE "


"FADHILAT SOLAT BERJEMAAH"
Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS)

Sidang Jumaat yang dirahmati Allah sekalian,

Marilah kita sama-sama bertaqwa kepada Allah SWT dengan melaksanakan segala titah perintahnya dan meninggalkan segala larangannya, mudah-mudahan kita memperolehi keberkatan Allah SWT dan selamat di dunia dan juga di akhirat.

Sidang Jumaat yang berbahagia,

Solat merupakan perhubungan rohaniah antara hamba dengan Allah Azzawajalla. Dengan ibadah solat manusia akan dapat berhubung dengan Allah SWT secara langsung, tanpa sebarang perantaraan untuk mengabdikan diri dengan rasa rendah diri terhadap Allah SWT. Justeru, solat merupakan Mi'raj hamba kepada Allah subhaanahu wata'ala untuk mempersembahkan seluruh solatnya, ibadahnya, hidupnya dan matinya hanya untuk Allah subhaanahu wata'ala sahaja.

Firman Allah SWT dalam surah al-An'am ayat 162-163:

"Katakanlah! Sesungguhnya sembahyangku dan ibadahku, hidupku dan matiku hanyalah untuk Allah tuhan yang memelihara dan mentadbir sekalian alam. Tiada sekutu baginya dan itulah yang diperintahkan kepadaku dan aku adalah orang Islam yang terawal menyerahkan diri (kepada Allah)".

Hadirin Jumaat yang dimuliakan Allah,

Solat berjemaah lima waktu bagi mazhab Syafie hukumnya fardhu Kifayah yang wajib ditunaikan setiap waktu pada setiap hari dan Afdhal di masjid atau di surau. Solat Jumaat pula wajib Aini seminggu sekali. Manakala solat dua hari raya sunat ditunaikan setahun sekali dan Afdhal di padang atau di tempat lapang.

Rasulullah s.a.w bersabda:

"Ganjaran pahala semabahyang berjemaah itu melebihi dari sembahyang bersendirian dengan kelebihan dua puluh tujuh darjat".

Adalah menjadi suatu perkara yang malang bagi sebahagian umat Islam yang kurang mengambil berat untuk solat berjemaah atas alasan tidak wajib atau hanya fardhu Kifayah. Umat Islam sewajarnya memahami bahawa apapun aktiviti dan rutin kehidupan yang dilalui memerlukan hidayah dan keredhaan Allah, oleh itu umat Islam hendaklah memahami dan menyedari bahawa solat berjemaah di masjid dijanjikan nur hidayah Allah dan nur itulah yang akan menerangi mereka di hari kiamat nanti.

Sabda rasulullah s.a.w:

Maksudnya,

"Gembirakanlah orang-orang yang mahu datang berjalan ke masjid diwaktu gelap malam dengan nur cahaya terang benderang di hari kiamat nanti".

(riwayat Abu Daud dan at-Tirmizi)

Antara hikmah solat berjemaah di masjid adalah mampu untuk membentuk ukhwah dan saling bertukar fikiran secara rasional tanpa mengira latar belakang dan fahaman, kerana masing-masing menjaga adab ketika berada di rumah Allah.

Solat berjemaah mengajar umat Islam hidup bermasyarakat dengan disiplin dan peraturan yang murni dan luhur. Ini dapat digambarkan apabila azan berkumandang, maka bilal lah yang patut dipatuhi dan imam solat yang mesti diikuti, serta saff jemaah yang mesti diperhati, berdiri sama lurus, rukuk sama tunduk dan sujud sama merendah diri sebagai syiar dan lambang untuk sama-sama meletakkan kepatuhan dan ketaatan hanya kepada Allah dalam menjalani hidup berkeluarga, berjiran tetangga, bermasyarakat, bekerja dan bernegara.

Hadirin Jumaat yang dimuliakan,

Oleh itu, apabila masyarakat hidup dalam keadaan berdisiplin dan mematuhi peraturan-peraturan yang luhur, yang terhasil dari mengerjakan solat berjemaah maka terhakislah rasa sombong, dengki, riya' dan akan terjalin rasa saling memahami, hidup tenang, bersopan santun dan penuh kemesraan.

Sabda rasulullah s.a.w yang bermaksud:

"Dan tidaklah berkumpul satu kaum di satu rumah dari rumah-rumah Allah sambil membaca kitab Allah (al-Quran) dan mempelajarinya bersama di antara mereka kecuali turunlah ke atas mereka pertolongan, mereka dilimpahi rahmat, malaikat menaunginya dan Allah menyebut namamereka dikalangan orang yang ada di sisinya. Sesiapa yang lambat amalnya maka tidak disegerakan dekatnya kepada Allah".

Sungguhpun begitu hebat kebaikan solat berjemaah namun sebahagian umat Islam pula tidak mengambil berat dengan azan yang dikumandangkan oleh bilal, biar sekuat mana pembesar suara sampai ke telinga, biar secantik mana masjid dibina, biar masjid berkarpet tebal dan berhawa dingin, namun jemaahnya hanya dalam lingkungan lima puluhan atau ratusan orang berbanding dengan jumlah penduduk taman ribuan orang, sedangkan masjid boleh menampung ribuan jemaah dengan kos pembinaan masjid jutaaan ringgit. Namun anak-anak kita, jiran tetangga kita, ahli masyarakat kita sebahagiannya masih liar dengan masjid, masih seronok berlonggok di simpang-simpang jalan, masih selesa di padang-padang permainan, masih enak menghirup kopi di kedai-kedai berhampiran, masih leka berurus niaga di pasar-pasar malam, masih leka denagn menggilapkan kereta, atau masih leka dengan gurauan anak dan cucu yang tercinta atau masih ternganga dengan siaran television, sekalipun masjid hanya dipisahkan dengan pagarnya sahaja.

Sebenarnya setiap orang dipertanggungjawabkan untuk mengajak, menyeru, menasihat orang Islam yang lain apabila berlaku keengkaran terhadap kepatuhan beragama atau tidak kisah dan tidak ambil peduli dengan seruan azan yang mengajak solat bersama, mengajak ke arah kemenangan bersama, kita bimbang mereka lebih jauh dari Allah. Apabila Allah jauh dari hati kita maka syaitanlah yang cepat menghampiri kita.

Rasulullah s.a.w bersabda:

Maksudnya:

"Tidak sewajarnyalah bila ada tiga orang dalam sebuah qariah atau sebuah kampung yang tidak mahu mendirikan solat berjemaah dalam kampong tersebut melainkan syaitanlah yang akan menguasai mereka, maka kamu hendaklah mendirikan solat berjemaah, kerana sesungguhnya serigala itu hanya akan memakan kambing yang duduk bersendirian".

(riwayat Abu Daud dan an-Nasa'i).

Hadirin sidang Jumaat yang dirahmati Allah,

Melalui rumah Allah yang suci ini, marilah kita bersatu, memperkuatkan pertalian ukhwah untuk sama-sama membantu anak-anak kita, jiran tetangga, ahli masyarakat kampung dan taman supaya memujuk dan mengajak mereka untuk mengimarahkan masjid. Juga sama-sama solat berjemaah setiap waktu yang termampu oleh kita. Alangkah indahnya kita sama-sama berdiri satu saff di belakang imam dan bahagianya kita jika kita dapat menarik setiap orang teman sekampung, jiran setaman, sama-sama duduk berwirid, berzikir, berdoa dan bersalam-salaman setiap waktu, bertemu muka setiap hari dalam suasana yang penuh ketulusan dan keikhlasan kepada Allah subhaanahu wata'ala.

Firman Allah subhaanahu wata'ala dalam surah at-Tahrim ayat 6:

"Wahai orang yang beriman, peliharalah diri kamu dan keluarga kamu daripada api neraka yang bahan-bahan bakarannya ialah manusia dan batu (berhala). Neraka itu dijaga dan dikawal oleh malaikat-malaikat yang keras kasar (layannya), mereka tidak menderhaka kepada Allah dalam segala yang diperintahkannya kepada mereka dan mereka pula tetap melakukan segala yang diperintahkan oleh Allah kepada mereka".

"Dan dirikanlah solat dan keluarkanlah zakat serta rukuklah (solat berjemaah) bersama-sama orang yang rukuk".

(Al-Baqarah: 43)

Bacaan 16 Oktober 2009

Khutbah Jumaat - 09 Oktober 2009

" ARchiteCTURE for LIFE "

"KEPERCAYAAN MISTIK DAN TAHYUL DALAM MASYARAKAT ISLAM"
Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS)

Sidang jumaat yang dirahmati Allah SWT sekalian,

Saya berpesan kepada diri saya dan tuan-tuan sekalian, marilah kita tanamkan dalam diri kita perasaan takut dan gerun kepada Allah SWT. Takut maksud ia yakin dan percaya bahawa tiada makluk lain yang mempu menandingi kekuasaan dan hanya Allah SWT sahajalah tempat berserah dan memohon pertolongan.

Sidang jumaat yang dirahmati Allah SWT,

Mimbar jumaat pada hari ini akan membicarakan mengenai " kepercayaan mistik dan tahyul dalam masyarakat islam ". Mistik menurut kamus dewan ialah keadaan graib yang tidak dapat diselami oleh pemikiran manusia yang mengandungi keanihan dan keajaiban. Manakala tahyul pula ialah kepercayaan yang karut dan bersifat jahil. Cerita dan minat terhadap tahyul dan mistik bukan merupakan isu baru dalam masyarakat islam di Malaysia, sebaliknya telah berakar umbi sejak zaman nenek moyang lagi. Kisah mistik dan tahyul sentiasa menarik minat masyarakat islam sehingga pameran jin dan alam misteri yang pernah dianjurkan suatu masa dahulu mendapat sambutan yang luar biasa. Begitu juga dokumenteri dan filem mengenai mistik dan tahyul yang ditayangkan hampir dalam setiap saluran television turut mencatat bilangan penonton yang tinggi.

Ilmu mengetahui pelesit, langsuir, puntianak, pocong, toyol dan hantu raya, merupakan nama-nama hantu yang sebati dalam minda orang melayu. Begitu juga istilah-istilah saka, susuk, santau, pelaris, puja, seru, badi mayat, orang bunian, penunggu, dan mambang yang mempunyai hubungan yang erat dengan jin dan syaitan.

Mempercayai kewujudan jin merupakan salah satu aspek kepercayaan kepada alam graib yang wajib diimani. Al-quran turut merakam sejarah perhubungan manusia dengan jin semenjak dari penciptaan Adam a.s , perdebatan nabi Musa dengan ahli sihir firaun' , nabi Sulaiman dengan Ratu Balkis malah nabi Muhammad SAW juga turut berdakwah kepada kaum jin.

Sidang jumaat yang dirahmati Allah SWT sekalian,

Liputan meluas terhadap cerita mistik dan tahyul ini telah mengakibatkan sindrom takut dikalangan masyarakat terutama kanak-kanak. Takut mereka kepada apa yang dinamakan hantu dan mahluk halus mengatasi takut mereka kepada Allah SWT. Mereka sering didedahkan dengan gambaran hantu-hantu ditanah perkuburan, hantu-hantu yang gemar mencekek mangsa dan menghisap darah, hantu-hantu yang memengal kepalanya sendiri yang telah tercabut, keranda terbang, tongkat berdiri sendiri dan seumpamanya. Ketakutan ini terbawa-bawa didalam tidur mereka sehingga melemahkan semangat, tubuh badan seterusnya minda mereka.

Bukan itu sahaja, bomoh dan dukun palsu yang tidak mengikut cara dan akidah islam pula turut menjadi tumpuan segelintir masyarakat islam untuk merawat segala penyakit samaada penyakit zahir ataupun misteri. Anggapan sesetengah orang, rawatan dengan azimat dan tangkal dan seumpamanya lebih berkesan dan cepat sembuh berbanding rawatan secara islam. Kadangkala bomoh dan dukun palsu ini mengelirukan masyarakat dengan menggunakan ayat-ayat al-quran disamping ramuan jampi dan serapah mereka.

Segelintir umat islam menganggap bomoh mampu mengetahui alam graib dan meramalkan sesuatu perkara. Justeru tidak hairanlah bomoh dan dukun menjadi tempat tumpuan dan rujukan utama segelintir masyarakat islam dalam menyelesaikan masaalah jenayah seperti kecurian, pencolekkan, pembunuhan dan sebagainya. Bukan itu sahaja bomoh juga turut dijemput dalam majlis perkahwinan dan kenduri-kendara sebagai benting pertahanan daripada harat dengki manusia melalui perantaraan jin dan syaitan.

Sidang jumaat yang dirahmati Allah SWT,

Sejarah anutan masyarakat melayu sebelum kedatangan islam seperti kepercayaan animisma. Hindu ataupun buhda turut mempergaruhi kepercayaan masyarakat islam berhubung perkara mistik. Pegangan agama yang dihayati oleh orang melayu tidak berupaya menyingkirkan sebahagiaan amalan karut dan bertentangan dengan hukum islam. Pengetahuan yang kurang mengenai islam khususnya maklumat berkaitan jin dan syaitan menjadikan segelintir masyarakat islam terjebak kedalam lembah kesyirikan tanpa disedari. Begitu juga akidah umat islam yang nipis dan longgar menjerumuskan mereka kelembah kesesatan. Percayalah bahawa kepercayaan kepada kuasa lain selain Allah SWT yang boleh menyembuh dan merawat penyakit akan merosakkan akidah seseorang islam. Kepercayaan bahawa seseorang itu mempu mengetahui perkara graib juga merupakan kepercayan yang sesat, berdosa dan bertentangan dengan akidah islam.

Sidang jumaat yang dirahmati Allah SWT,

Kita seharusnya meletakkan kedudukan kita sebagai khalifah dimuka bumi lebih mulia dari jin dan syaitan. Ketakutan kita kepada mahluk jin, syaitan dan pergantungan kita kepada mereka sebenarnya merendahkan martabat kita disisi Allah SWT.

Sebagai orang islam kita juga harus menyedari bahawa perkara-perkara mistik dan tahyul yang berlaku dalam masyarakat pada hari ini adalah mainan syaitan dan sihir yang diajar oleh syaitan kepada manusia. Ingatlah firman Allah SWT dalam surah al-bakarah ayat 102 :

Yang bermaksud :

" Dan mereka mengikuti ajaran-ajaran syirik yang dibacakan oleh puak-puak syaitan dalam masa pemerintahan nabi Sulaiman, pada hal nabi Sulaiman tidaklah kafir ( tidak mengamalkan sihir yang menyebabkan kekufuran itu ), akan tetapi puak-puak syaitan itulah yang kafir ( dengan amalan sihir itu ), dan apa yang diturunkan kepada dua malaikat kerana merekalah yang mengajarkan manusia ilmu sihir ".

Sebagai orang islam kita juga hendaklah mempercayai bahawa hanya Allah SWT yang mengetahui alam graib. Kepercayaan bahawa bomoh atau orang-orang tertentu boleh mengetahui alam graib dan mengetahui perkara yang akan datang merupakan perkara yang sesat dan harus dijauhi. Ingatlah sabda Rasulullah SAW yang terdapat dalam sahih muslim :

Yang bermaksud :

" Sesiapa yang mendatangi tukang tilik kemudian bertanya kepadanya sesuatu tidak akan diterima solatnya selama 40 malam ".

Rasulullah SAW pernah ditanya oleh sahabatnya mengenai perkhabaran yang disampaikan oleh bomoh yang ada kalanya benar. Hadis daripada Aisyah r.a yang diriwayatkan oleh Bukhri dan Muslim yang bermaksud :

" Aisyah berkata : Sahabat bertanya kepada Rasulullah mengenai al-khuhan. Rasulullah SAW menjawab : " Mereka tidak bernilai didisisiku. Sahabat bertanya lagi : "wahai Rasulullah , mereka mengkhabarkan perkara ynag kadang kala benar. Rasulullah SAW menjawab : berita yang benar tersebut dicuri oleh jin lalu menyembunyikannya ditelinga tuannya seperti bunyi ayam dan mencampur-adukkan dengan lebih dari seratus penipuan.

Sidang jumaat yang dirahmati Allah SWT,

Pihak-pihak penerbit dan penyiaran yang terlibat dalam media masa, hendaklah memikirkan kemaslahatan umat dan tidak terlalu memikirkan keuntungan semata-mata. Niat yang baik tetapi natijahnya melahirkan masyarakat yang penakut juga merupakan amalan yang merugikan dan sia-sia. Walaupun filem yang ditayangkan mengandungi pengajaran dan tauladan, namun jika kesan buruknya lebih banyak daripada kebaikan, maka ia wajar dihentikan. Masyarakat kita tidak sewajarnya dilekakan dengan isu hantu dan jin sehingga terlupa isu yang lebih besar membabitkan agama, bangsa dan negara.

Yang bermaksud :

" Dan bahawa sesungguhnya adalah ( amat salah perbuatan ) beberapa orang daripada manusia meminta perlindungan kepada beberapa lelaki daripada kalangan jin, kerana jin-jin itu menambahkan mereka dosa dan kesalahan ".

( al-jin : 6 )

Khutbah dua

Sidang jumaat yang berbahagia,

Hindarilah diri kita daripada terlibat dengan amalan-amalan kepercayaan kepada unsur tahyul dan mistik boleh merosakkan akidah umat islam dan membawa kepada syirik. Ini kerana kepercayaan kepada unsur tahyul dan mistik boleh mendatangkan kesan yang negatif terhadap aspek sosial, ekomoni, emosi, sikologi dan membantutkan pacuan kemajuan dan kecemerlangan umat.

Begitu juga dengan cerita-cerita seram jika tidak dikawal boleh melemahkan semangat, tubuh badan dan minda kanak-kanak. Olah itu umat islam seharusnya berhati-hati dalam menerima rawatan secara tradisional dengan memastikan bahawa rawatan tersebut tidak bertentangan dengan akidah syarak.

Yang bermaksud :

Ya Allah SWT, engkaulah tuhan yang maha berkuasa, kami bersyukur kehadratmu yang telah mengurniakan kami rahmat dan nikmat, sehingga kami dapat meneruskan usaha kearah memperkukuhkan negara umat islam khususnya negeri selangor sebagai negara yang maju, sejahtera dan berkebajikan. Justeru kami dengan pohon kehadratmu ya Allah SWT , tetapkanlah iman kami, tingkatkanlah amal kami, kukuhkanlah perpaduan kami, murahkanlah rezeki kami, kayakanlah kami dengan ilmu yang bermanfaat, suburkanlah jiwa kami dengan budi perkerti yang mulia, kembalikanlah generasi muda kami kejalan yang engkau redai, lindungilah kami daripad ujianmu yang berat seperti banjir besar, kemarau panjang, wabak penyakit, persengketaan, kemiskinan dan lain-lain supaya dengan demikian, negeri kami akan bertambah makmur dan berkat.

Bacaan : 09 September 2009

Related Posts with Thumbnails